Csipkecibere leveskenyérrel

A csipkebogyó ősztől egészen akár következő tavaszig is fenn lehet a bokrokon jó állapotban. Az idő során egyre édesebbre érik így január táján, mint most is. már puha, érett csipkéket szedhetünk. Ha nem penészes, vagy nincs más baja, akkor főzhető belőle még ilyenkor is lekvár vagy más. Hogy mi más, azokhoz ide kattintva további ötletek olvashatók. Készíthető pl. ez a régi csipkecibere leves is, amit ezúttal egy gyors, mai módszerrel indítottam, de régies eljárással fejeztem be. A szatmári somcibere levesről Végh Antal ír recepttel, itt elolvasható.
Elkészítés: Egészséges, érett, puha csipkebogyókat szedtem, személyenként egy jó marokkal kell. Megmostam őket, fekete végüket levágtam, majd késes turmixgépben két-háromszoros mennyiségű vízzel együtt pépesre zúztam (a magok egyben maradnak). (Hidegen csak a teljesen érett, puha csikebogyókkal lehet ezt megtenni. Lekvárt főzni is sokkal jobb érett, puha csipkebogyóból, de ott van esély a kemények szétfőzésére is.) Sűrű szűrőjű szitán / szűrőkanálon átszűrtem kétszer is. Első szűréskor kevergeteni kell, hogy átjusson a pépes anyag, mert a magok elzárják a szűrő réseit. A második szűrés biztonsági, hogy a természszőrök is fennakadjanak a szűrőn, azok miatt kell a sűrű hálójú szűrés, nem ajánlott a szőröket megenni. A kétszer átszűrt anyagot feltettem főni, sóztam, édesítettem, reszelt citromhéjjal ízesítettem. Picit sós, nem nagyon édes, egyben picit savanykás, ahogy szerintem a legjobb, de ízlés szerint lehet édesebbre is főzni. Amikor felforrt, még pár percig főztem, majd kevés tejjel elkevert, szikkadt kenyérből darált morzsával sűrítettem. Természetesen lehet sűríteni tejszínnel és/vagy tejföllel is, kenyér helyett pedig valamilyen liszttel vagy keményítővel. Tálaláskor tetejére citromhéjjal és kevés cukorral darált kenyérmorzsát szórtam. Ez utóbbit még lehetne fokozni, pl. pirított kenyérmorzsával szórni, esetleg karamelles morzsával vagy karamelles dióval is akár, mint ebben a körtelevesben. A gyümölcscibere levesekről és egy másik csipkeciberéről ide kattintva lehet még olvasni. Csipkebogyósok itt is.


**********************************
Aki szívesen támogatná az oldal tartalmainak létrehozását, ITT van erre lehetősége, egészen egyszerű módon is: Erdőkóstoló adományvonal 
Köszönet minden támogatásért, de ha valaki nem tud vagy nem szeretne, anélkül is szabadon olvashat, tanulhat a blogon ehető vadnövényekről és gombákról.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések