Sós cseresznyeszilva-lekvár

Na, nem annyira sós, de ennek a lekvárnak nagyon kell kicsi sózás, szerintem. A vadon is sokfelé előforduló cseresznye méretű, sárga vagy piros vagy akár egészen sötétkék szilvának nagyon sok neve van: mirabolán, fosóka, lotyóka, potyóka, cseresznyeszilva, óna-bona, móra-bora, nóra-bora, korkodus. A 2022-es év kedvezett felénk ennek a gyümölcsnek, évek óta nem jól termett, de ebben az évben bőven, így több alaklommal is főztem belőle lekvárt. Persze sok más is készülhet belőle, erről itt bővebben. A gyümölcshúsa változatos, édes, zamatos, sárgabarackos ízű is van közöttük, ezt nyersen lehet leginkább érzékelni. Sajnos a mag körül és gyümölcshéj közelében viszont mindig elég savanyú a hús is, így lekvárrá főzve sok édesítés kell neki. De a túl sok cukor és más édesítő sem jó. Nekem ezt a problémát a sózás oldotta meg. Van még egy gyümölcs, ahol nagyon bejött a só, arról itt írtam.
Elkészítés: A gyümölcsöket vízben annyira megfőztem, hogy még egyben maradtak, majd a főzőlevet leszűrtem, abból szörp, ivólé készült. A gyümölcsöket kézzel összetörve passzíroztam, a héja és a mag nem maradt benne. A gyümölcshúst ezután feltettem főni, picit megsóztam, édesítettem cukorral (mással is lehet), botmixerrel selymesre pépesítettem, majd állandó keverés mellett sűrítettem a kívánt mértékig. Közben kóstoltam, és ha kellett, még sóztam, édesítettem. A sózás mértéke ízlés kérdése. Én annyira sóztam meg, hogy épp csak sejteni lehet benne a sót, de érezhetően nem csak édes. Lehet sűríteni vagy egészen sűrűre zselésíteni pektinnel, agar-agarral vagy akár zselatinnal is. Én pektinnel szoktam, ha nincs időm hosszasan kevergetni. Teljesen jól működik, de kísérletezés picit. Nagyjából tapasztalat alapján teszek a lekvárba pektint, úgy. hogy a cukorba keverem, majd belefőzve hagyom a lekvárt kihűlni, hogy lássam, mennyire lesz sűrű. Másnap újra felfőzöm, és ha még nem elég sűrű, adok hozzá még pektint. A képen natúr joghurttal egy gyors desszert készült ezzel a lekvárral, de jól látszik, milyen szép a színe és milyen selymes.

**********************************
Aki szívesen támogatná az oldal tartalmainak létrehozását, ITT van erre lehetősége, egészen egyszerű módon is: Erdőkóstoló adományvonal 
Köszönet minden támogatásért, de ha valaki nem tud vagy nem szeretne, anélkül is szabadon olvashat, tanulhat a blogon ehető vadnövényekről és gombákról.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések