Borbolyalikőr

A sóskaborbolyát Magyarországon a 16. században kezdték el telepíteni a korabeli kertekbe, de vadon is előfordul, bár nem gyakori. „Magostól, mag nélkül is, mézbe becsinálva vagy egybetörve és liktáriumnak megfőzve csemege gyanánt eszik” – írja Mátyus István orvos az 1700-as évek végén megjelent könyvében. Nemcsak mézben eltéve, lekvárnak, bornak, ecetnek, hanem citromlé helyett savanyítónak is használták, illetve aszalva, akár ágastól levágva is eltették télire, amikor a szabadban már nem állt el.
A sóskaborbolya (Berberis vulgaris) decemberre a legfinomabb. A cserje lombhullató, így most már levél nélkül díszlenek a kb. 1 cm hosszú, három milliméter széles, élénkpiros termések a tüskés bokrokon. Felénk, a Mecsekben nem él vadon, de az ország északi felében érdemes vadon is keresni, bár őszintén szólva, nem tudom mennyire gyakori. Meleg, délies hegyoldalak erdeiben él. A kertekben színes levelű díszborbolyák is vannak. Azok más fajok, termésük keserű lehet, ami jelzés, de általában azok fogyaszthatóságáról keveset lehet tudni. Fontos: A sóskaborbolya termése ehető, bár van olyan forrás, ami mértékletes fogyasztásra figyelmeztet. Kérge viszont mérgező!
Elkészítés: A likőrt egyszerű módon készítettem. A borbolyagyümölcsöt (friss és aszalt, utóbbi vásárolt, magnélküli) vegyesen vodkába turmixoltam annyira, hogy darabos legyen, majd hagytam ázni pár napot, közben kóstoltam, nem keseredik-e a magoktól. Aztán reszelt citromhéjjal fűszereztem, ezzel is állt egy napot, majd leszűrtem, derítettem. nagyjából a vodkához viszonyított negyed mennyiségű vízzel, vaníliás cukorral és fehér kristálycukorral cukorszirupot főztem (az édesség ízlés kérdése), mikor langyosra hűlt, összekevertem a gyümölcsös vodkával. Lehet még mással is fűszerezni, és talán más gyümölccsel is, pl. csipkebogyóval is összehozni. A színe csodás lett, és finom is. Savanykás-nem túl édesre készült.
             

**********************************
Aki szívesen támogatná az oldal tartalmainak létrehozását, ITT van erre lehetősége, egészen egyszerű módon is: Erdőkóstoló adományvonal 
Köszönet minden támogatásért, de ha valaki nem tud vagy nem szeretne, anélkül is szabadon olvashat, tanulhat a blogon ehető vadnövényekről és gombákról.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések