Podagrafüves, gyömbéres sárgarépa savanyúság (laktofermentált vagyis tejsavasan savanyított )

A podagrafű mint fűszernövény is használatos volt régen, bár az íze nem annyira erősen karaktereres, de nagyon kellemes. Erjesztéses savanyítások sorában kipróbáltam a sárgarépa - podagrafű - gyömbér kombinációt is. Most már készen, két hetes érés után, amikor elvileg a legtöbb a tejsav-baktérium a lében. Erősen savanyú, finom, de talán legközelebb  több gyömbért és több podagrafüvet teszek bele. 

induláskor az összeállítás

A készítése hasonló, mint a kovászos uborkáé, csak kovász (kenyér és burgonya) nélkül.  Fermentálási lázban egyre több zöldséget, gyümölcsöt próbálok ki tejsavasanszénsavasan vagy akár ecetesen erjesztve. Most a tavaszi vadzöldségek is sorra kerültek. 

Készítettem már több hasonló tejsavasan erjesztett zöldséget, medvehagymás savanyú káposztát befőttes üvegbenkomlóhajtást, pitypanglevelet és savanyított vegyes levélzöldség keveréketAz erjedés gyorsabb elindulása érdekében egy már kész, tejsavasan erjesztett zöldség levével érdemes beoltani a sós levet, vagyis áttelepíteni egy kis tejsavbaktérium kultúrát. Különösen abból érdemes telepíteni, amelyik zöldségünk nagyon finom, jó ízű, mert akkor annak a baci összetételével jó eséllyel ismét finom savanyúság érik. Akinek ilyen még nincs, ne csüggedjen mert az erjedés magától is elindul.

Így készült: A podagrafüvet és a répát alaposan megmostam, apróra vágtam, illetve csíkokra gyalultam, majd a kettőt összekeverve, egy kisujjnyi csíkokra vágott gyömbért is hozzáadtam, és felforralt majd lehűtött, sós vízzel öntöttem le. A só és a víz aránya: 1l víz / 2 dkg (1 ek) só. Az erjedés gyorsítása érdekében egy saját erjesztésű savanyított zöldség levéből adtam néhány kanállal minden üveghez, majd lezárva melegen, 20-22 fokon tartottam az üvegeket. Az erjedés már a második napon megindult és 5-6 nap után már nem sós, hanem savanykás volt a lé. Ezután hidegre tettem az üvegeket, ahol még tovább érnek. 


1 hetesen már intenzíven savanyú, finom,
 a répa még egy kicsit puhulhat, érhet
 (egy savanyított vegyes vadlevél és pitypanglevél magában még a képen,
mindkettő jó ízű, a pitypanglevél sem keserű)  

Mire lesz jó? Finom savanyúság-saláta magában is, de más salátákba, egyéb zöldségekkel keverve is jó lesz, a leve savanyítja az egész salátát. A lé bőven van rajta, így az külön iható üdítő vagy alkalmas friss saláták ízesítésére, savanyítására. 

Nyersen érdemes használni, hogy a tejsavas erjedés során keletkező, szervezetünkre jótékony hatású mikrobák élve maradjanak benne fogyasztásig. 

és amikor már salátaként működik egy vargányás ebédben

**********************************
Aki szívesen támogatná az oldal tartalmainak létrehozását, ITT van erre lehetősége, egészen egyszerű módon is: Erdőkóstoló adományvonal 
Köszönet minden támogatásért, de ha valaki nem tud vagy nem szeretne, anélkül is szabadon olvashat, tanulhat a blogon ehető vadnövényekről és gombákról.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések