Porcsin - egy igazi finom "gaz"

Sokan sokféle finomságot készítenek egy kis húsos levelű gyomnövényből. Kapált kertekben, laza, inkább homokos talajokon, útszéleken is megjelenik a kis csodanövény a porcsin (Portulaca oleracea). A fotókat a Balaton parton, akkor, kb. 60 fokos homokon készítettem. Ő jól bírta. 

A növény és táplálkozási értékeinek, jellemzőinek, feldolgozásának bemutatása itt bővebben az Erdőskóstoló blogon. 
  

Nem vitás, hogy melegkedvelő növényke, ezért is van az, hogy nyáron jelenik meg, csak melegben tud kicsírázni. Utána viszont ahol van, ott lesz is. Bár akkor nem készítettem belőle semmit, megkóstoltam kellemes ízű, kicsit sós-savanykás levélkéit. Nagyon egészséges faj, sokféleképpen lehet használni. Régen is fogyasztották. Levelét és magját is lehet használni. Magját őrölve, liszthez keverve ajánlják. Levelei nyersen, főzve sütve, változatosan használhatók, kapri-szerűen is eltehető. A levél érdekes felhasználása, ha szárítva vagy sütve, sóhelyettesítőként alkalmazzuk konyhánkban. 


Portulaca oleracea L. – PORTULACACEAE  -kövér porcsin 
Portulacae herba 
Kozmopolita, egyéves, heverő lágyszárú. Művelt területeken, gyomtársulásokban közönséges. Termesztett változatát [var. sativa (Haw.) DC.] levesbe, főzelékbe használják. 
Hatóanyag: betacyanin, kb. 1% káliumsó, aszkorbinsav, karotinoidok, szerves savak, aminosavak, 
nyálka-poliszaharidok, cukrok, lipidek, szterol 

Alkalmazás: gyomorsav szekréciót fokozza, népgyógyászatban vértisztító, diureticum, májbetegség esetén. Homeopathia. Zsenge hajtása nyersen salátaként, főzve is fogyasztható. Hajtása felaprítva, kapri- vagy olajbogyóval együtt ecetes lében tartósítható, magjából liszt készíthető. Csakis növényvédőszertől és szennyező anyagoktól mentes termőhelyről alkalmas élelmiszernek. 

Óvatosság: Fokozza a gyomor- és bélmozgást, ezért hashajtó hatású lehet. Trágyázott talajon, trágyarakás helyén a nitrát-vegyületeket magába gyűjti, ezért ilyen helyen nem szabad szedni vagy igen mértékkel. Kisgyereknek is ezen okokból kevésbé ajánlott fogyasztása. FONTOS: Megjelenésében (felületesen nézve) és életmódjában is nagyon hasonlít hozzá a mérgező foltos kutyatej. Odafigyelve gyűjtse mindenki!  


Biobia gazebédjei között a porcsin, porcsinos lecsó 



Porcsin - Kövér porcsin - Portulaca oleracea


Megjegyzések

  1. Idén tudtam meg, hogy ehető, szerencsére van a kertben, mostanában minden este szedek a salátámba fél maréknyit:)

    VálaszTörlés
  2. Most tudtam meg, hogy milyen hasznos növény. A kertemben több változata is van. A kövér porcsint itt mindenki gazként kezeli és írtja. Mától nem teszem.Egyébként az Alföldön pandzsír néven ismert.A szőlőben sok volt, nagyon életképes növény.

    VálaszTörlés
  3. Koszonom szepen nagyon sok informaciohoz jutottam,aminek nagyon orulok,,,,,ma keszitettem etelt belole,,,,csaszarhust lepiritottam a megmosott porcsint darabolva piritottam tovabb 3 perig,,,,semmit nem tettem hozza izesiteni,,,,, nagyon finom puha kenyerrel,,,, probaljatok ki izleni ,,,,jo etvagyat,,,, uj dolgokat szeretek kiprobalni,,,ha nekem akkor tovabb adom ismeroseimnek,,,, Udvozlettel Aniko,,,,

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Anikó, bizonyára nagyon finom, és örülök, hogy találtál új infókat. üdv.: Andrea

      Törlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések