Tejfölös, téli, erdei leves csalánnal, téli fülőkével, júdásfülgombával

Télen sokfelé, főként kidőlt fás erdőkben találhatunk téli fülőkét  és júdásfülgombát is, így szeretem ezeket levesben megfőzni. Ha nincsenek kemény fagyok, akkor még téli vadzöldségeket is bőven találhatunk, pl. csalánt nagy eséllyel, így az is mehet bele ízlés szerinti mennyiségben. 

Elkészítés: 

A gyökérzöldségeket (sárgarépa, petrezselyemgyökér, zeller, lehet pasztinák is kevés) karikára, illetve kockára vágtam. A júdásfülét előzetesen külön megfőztem, és csak - levét elöntve - magát a főtt gombát tettem a levesbe a főzés végén, mert szerintem erős íze elviszi a leves ízét nekem nem kellemes irányba. A téli fülőkét megmostam, nem árt neki mosás, viszont  kell, mert ragacsos kalapjaiba  egy csomó erdei szöszmösz beleragad. Kisebb mennyiségben használva nem szoktam a kalap nyálkásságával foglalkozni, nem érezhető a levesben. A csalánt előzetesen blansíroztam.

Kis zsiradékon apróra vágott fokhagymát  pirítottam illatosra, majd mentek mellé a gyökérzöldségek és a víz és a fűszerek (só, 1 babérlevél kevés  oregánó, csipet őrölt kömény, pici majoránna, fekete bors ízlés szerint) és lehet bele tenni vöröshagymát is, egy kisebb felet szoktam egészben belefőzni (nem szeretem az úszkáló hagymadarabokat a levesben, ezért nem vágom össze). Nem mindig teszek bele, anélkül is finom. A téli fülőkét kicsit később adtam a leveshez, mert fiatal kalapok voltak. A főzés vége felé a megfőtt júdásfülgombával is még összeforraltam, közben kóstoltam, fűszereztem még, ha van éppen, pici reszelt citromhéj frissíti még az ízeket. Tejfölös-(rizs)lisztes habarással fejeztem be, és lehet savanyítani is ízlés szerint citromlével, de a tejföl is már picit savanyít rajta. A téli gombák közül - ha van - késői laska is mehet a levesbe, annak főzési ideje viszont hosszabb lehet, pláne ha picit már idősebb.
 
Téli fülőkések még a blogon IDE kattintva böngészhetők
Júdásfülgombások és tudnivaló a júdásfülgomb főzéséről pedig IDE kattintva találhatók.
Laskagombások még a blogon IDE kattintva. 
Csalános receptek sokasága még a blogon IDE kattintva 


**********************************
Aki szívesen támogatná az oldal tartalmainak létrehozását, ITT van erre lehetősége, egészen egyszerű módon is: Erdőkóstoló adományvonal 
Köszönet minden támogatásért, de ha valaki nem tud vagy nem szeretne, anélkül is szabadon olvashat, tanulhat a blogon ehető vadnövényekről és gombákról.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések