Tejfölös erdeigomba-paprikás rizslisztnokedlivel

Tejfölös gombapaprikás, de általában a gombapörkölt is több erdei gombafajból is finom, de talán még finomabb, ha vegyesen, többféle erdei gombából készül. Aki saját gyűjtésű gombát főz, mindig abból gazdálkodik, amivel éppen megajándékozta az erdő. Ebbe a paprikásba az ősz legutolsó fagymentes napjain erdőszéli csiperkét, lila pereszkét, fenyőpereszkét, kevés fenyőtinórut, téli fülőkét és még kevesebb késői laskát adott az erdő. Izgalmas dolog kevés roppanós, porcos állagú júdásfülgombát  is a pörköltbe főzni, így azt szárítottból is teszek néha bele. Tehát eléggé vegyes lehet így a gombapörkölt. A gombákat pörköltalapként megfőzve korábban lefagyasztottam, most csak felengedve, újra forralva, tejfölös habarást adtam hozzá.   


Elkészítés: 

Gombapaprikás: A gombákat megtisztítottam, folyó vízben megmostam és falatnyi darabokra vágtam. Pici füstölt szalonnakockával dúsított zsiradékon üvegesre pirítottam 2 kisebb fej apró kockákra vágott vöröshagymát, majd adtam hozzá pár közepes gerezd, apróra vágott fokhagymát is. Amikor ennek is már érezhető volt az illata, lehúztam a lábast a lángról. Mikor picit hűlt, egy jó evőkanálnyi, rendes színű, őrölt pirospaprikát oldottam fel a zsiradékban, míg a paprika szépen kiadta színét. Ezután a hagymás alaphoz adtam az összevágott gombákat. Fűszereztem, sóztam, fűszerek: durvára tört fekete bors, pár szem egész borókabogyó, őrölt kömény, majoránna, babérlevél, pici kakukkfű. Víz épphogy, mert a gomba is enged víztartalmától függően olykor elég sokat. Szoktam hozzá adni 1-2 kanálnyi paradicsomlevet/pürét is és esetleg 1 szárított csípős paprikát egészben. Ezután tulajdonképpen már csak addig kell főzni, míg a hagyma krémesre fő, és összefőnek az ízek. A főzés végén pár kanál tejfölt 1-2 csapott evőkanál rizsliszttel ( de lehet búzaliszttel is persze) elkevertem és azzal sűrítettem, habartam be. A rizslisztes habarás után már nem ajánlott tovább főzni.  Viszont, ahogy fentebb írtam, e legutolsó lépést én most fagyasztott, kiengedett és újraforralt gombapörköltnél végeztem el, de emellett is nagyon finom lett.   

Rizslisztnokedli: 1 nagyobb méretű tojásra kb. 65 g rizslisztet számítva, a tojást és a rizslisztet (utóbbit folyamatosan adagolva) sűrű tésztát - kb. mint egy lágyabb, frissen gyúrt tészta - kevertem. Ezután egy kisebb lyukú nokedliszaggatón, kézzel, lobogva forró, sós vízbe átdörzsöltem. Érdemes próbafőzéssel kezdeni, mert minden tojás más, talán a rizslisztek sem egyformák. (Általában Nagykun fehér rizslisztet használok). A rizslisztnokedli ilyen apró méretben gyorsan megfő, leszűrés után pici olívaolajba forgattam és sóztam picit. (Természetesen búzalisztes nokedlivel is finom.) Rizslisztes köretként nagyon finom még a rizslisztes túrónokedli, de lehet, hogy inkább rizslisztes, sós túrógombócnak kellene nevezni.  Készítése ITT található.  

További 135 erdei gombás recept és erdei gomba témájú bejegyzés  IDE kattintva böngészhető még.  

**********************************
Aki szívesen támogatná az oldal tartalmainak létrehozását, ITT van erre lehetősége, egészen egyszerű módon is: Erdőkóstoló adományvonal 
Köszönet minden támogatásért, de ha valaki nem tud vagy nem szeretne, anélkül is szabadon olvashat, tanulhat a blogon ehető vadnövényekről és gombákról.

   

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések