Erdei gombás, csalános, podagrafüves töltött lepénykenyér párolt lila káposztával

Erdeigombás, vadzöldséges töltelékes, serpenyőben sült lepénykenyér vagy laposkenyér nem csak otthon, de akár szabadtűzön, erdei környezetben is készíthető. Téli fülőkét és szürke tölcsérgombát találtam ezúttal, így az került a lepénybe. Tél elejéig még mindig szedhető csalán és podagrafű is, így az is ment a lepénybe.

Amikor erdei gombát használunk, az nem rendelésre érkezik, így azt és olyan mennyiségben kell használni, amit adott az erdő. Ha keveset, akkor azt a keveset. Ha sokat ad, akkor sem kell túlzásba esni, akkor annyit gyűjtsünk, amennyit fel is tudunk használni.    

Elkészítés:

A tészta élesztővel és sütőporral készült, leginkább a Sóbors naan-kenyér receptje alapján, de inkább már csak érzésre készítem. A tészta hozzávalói: 1,6 dl langyos víz, 2 tk. cukor, másfél tk. szárított élesztő, 25 dkg liszt, fél tk. só, negyed tk. sütőpor, 1 ek. olívaolaj. Az élesztőt, a langyos vizet és a cukrot összekevertem, egy negyed óra múlva kevertem hozzá a lisztet, a sót, az olajat és a sütőport, majd a tésztát kézzel addig dagasztottam, míg már nem ragadt és egyben mozgott. Meleg helyen, lefedve, kétszeresére kelt, majd lisztezett deszkán gyerekökölnyi gombócókra osztottam, és hagytam 10 percet kelni őket. 

A töltelékhez a gombákat (téli fülőke, szürke tölcsérgomba, de más gomba is használható természetesen) megtisztítottam, folyó vízben megmostam, lecsepegtettem. A szürke tölcsérgombát előfőztem, levét elöntöttem, majd a nagyobb gombákat kisebbre vágtam. Egy nagyobb sárgarépát lereszeltem, pár gerezd fokhagymát apróra vágtam. A csalánt előzetesen blansíroztam, majd a podagrafűvel együtt apróra vágtam. Kevés olajon illatosra pirítottam a fokhagymát, majd hozzáadva a répát, a vadzöldségeket és a gombákat, bőven fűszerezve (több majoránna és tört fekete bors, kevés kömény, kevés oregánó, só) puhára pároltam. 

Mikor valamennyit hűlt, megtöltöttem vele a lepényeket. A gombócokat olajos kézzel korong alakúra kihúztam. (A serpenyős lepénykenyerek készítése közben a munkafelületet olajjal kenem, nem lisztezem, mert a liszt megég sütés közben a lepényen.) Minden második tészta közepére bőven halmoztam a gombás töltelékből, a lepények felébe sajtot is bőven reszeltem, majd befedtem egy másik kör alakúra húzott tésztával úgy, hogy az alsó tészta oldalát ráhajtogattam a felsőre és kézzel egyengettem kerekre és laposra a lepénykéket. A kész, megtöltött lepények mindkét oldalát olajjal kikent serpenyőben foltos aranybarnára sütöttem. Sütés közben a serpenyőt lefedtem. A tészta vastagsága lehet ízlés kérdése is, lehet vékonyabbra és vastagabbra is kihúzni, de ha vastagabb, akkor lassabban, kisebb lángon/kisebb hőn kell sütni, hogy átsüljön teljesen. 

Párolt lila káposztával és sós, fokhagymás tejfölmártogatóval finom volt. 

Téli fülőkések még a blogon IDE kattintva böngészhetők.

Erdei gombás receptek bőven IDE kattintva találhatók.

Csalános ételek még IDE kattintva, podagrafüves receptek pedig IDE kattintva böngészhetők.


**********************************

Aki szívesen támogatná az oldal tartalmainak létrehozását, ITT van erre lehetősége, egészen egyszerű módon is: Erdőkóstoló adományvonal 
Köszönet minden támogatásért, de ha valaki nem tud vagy nem szeretne, anélkül is szabadon olvashat, tanulhat a blogon ehető vadnövényekről és gombákról.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések