Bodzalekvár almával, citrommal

Fekete bodza lekvárt főztem, almával és citromhéjjal-citrommal ízesítve. (A hazai bodzafajok bemutatása  ITT olvasható.) Finoman lemorzsoltam kézzel az érett bogyókat a fürtökről. Burgonyanyomóval összenyomkodva, saját levében és pici vízzel kiegészítve feltettem főni. Amikor összeforrt, átpasszíroztam egy kis lyukú szűrőkanálon. Sajnos túl pici a magja. A levet visszaraktam főni, majd reszelt almát tettem hozzá kb. a lé fele mennyiségét, de lehet több is. Reszelt citromhéjjal és citromlével ízesítettem. Cukor kevés kellett, mert az alma édes volt. Addig főztem, míg egynemű lekvárt kaptam. Steril üvegbe töltve, száraz dunsztba tettem. Nekem a bodzalekvár íze magában nem igen kellemes, ezért az alma-citrom jó kiegészítő, és egyben be is sűríti a híg lekvárt. A fekete bodza feldolgozásáról ITT írtam. Óvatosság: Alább a bodzák felismerésről és felhasználásáról bővebben írtam. Fontos a mértékletesség, a zöld részek (levél és a zöld termés) önmagában mérgező és az érett termés nyersen, akár kis  mennyiségben is megárthat. Van aki érzékenyebben reagál a hatóanyagaira, nem vagyunk egyformák. Egyébként a bodzatermés főzve sem hatásmenetes, hashajtó, székletlazító. Továbbiak: A zöld, éretlen bodzatermés használatáról (zöld bodzabogyó kapri erjesztett mérgező-e?)  




Megjegyzések

  1. Andrea, ez (is) nagyszerű, gyönyörűek a képek:)))
    Szép hétvégét:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mági, igazán köszönöm! Neked is szép hétégét!

      Törlés
  2. Szuper ez is! El is kanalaznám ,azt a kis üveggel egyszerre:))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezt talán lehetne "egyszerre", de ha csak magában bodza, akkor nem ajánlom..mert van gyógyhatása is...

      Törlés
  3. Ettem bodzalekvárt, házilag készítették Svájcban, nagyon híg volt, kb. mint egy vastagabb szörp. Láttam nálunk is kezdenek pirosodni a bogyók, azt hiszem kipróbálom én is az utasításaid alapján, addig amíg jövő héten vizsgázom, érhetnek is a bogyók:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, a németek is elég hígra főzik, úgy tudom. Ki lehet azt is próbálni, de nekem nem ízlik annyira magában.

      Törlés
  4. Tavaly én is főztem ilyen lekvárt, igazi különlegesség! Nagyon tetszik a fotó...:o)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! Tényleg érdekes lekvár. nekem a színe miatt is nagyon tetszik, jó lesz még ételszínezésre is.

      Törlés
  5. Köszi az összefoglalót! Pont azon voltam, hogy megkérdezlek Téged(most már tudom, hogy Földi bodza a neve)erről a növényről, mert nagyon sok ilyet találtam, ahol én szedtem a virágot a szörphöz. Viszont fogalmam sem volt róla, eddig. :) Azon a részen viszont már sajnos leérett a bokrokról a bogyó, úgyhogy idén sem főzök belőle lekvárt. :)))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Csilla, sajnálom hogy lemaradtál a bodzáról. Idén én is úgy jártam, hogy kinéztem egy nem kiszáradó, patakmederben álló hatalmas bodzabokrot, gondoltam jó húsos gyümölcsű lesz. De megelőztek.

      Törlés
  6. Jaj, most így utólagosan jött rám a frász, mert én bizony a tavalyi bodzalekvár adagnál nem passzíroztam ki a magokat (lustasági okból). Mondjuk bajunk nem lett tőle, igaz nem is ettünk egyszerre nagyobb mennyiséget. Mi az a mennyiség, ami már gondot okozhat, és mekkora lehet a baj? A "cianid" szó elég ijesztő :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem elég sokat kellene enni belőle, de sajnos pontos adatokat nem ismerek. Egyéni érzékenységtől is függ, gyomorpanaszokat okozhat. Sokan főzik magostól, és semmi bajuk. A fekete bodza egyébként is csak enyhén mérgező.

      Törlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések