A fekete bodza termésének, a bodzabogyónak a feldogozása, tudnivalói

A fekete bodza (Sambucus nigra) termését főzve vagy ecetté ejesztve (akkor nyers is lehet) ajánlott fogyasztani. H-cianid tartalma főzés, kevergetés közben elillan, illetve az eleve levegős erjesztésű ecetkészítésnél is el tud illanni, ha elég meleg is van még hozzá (legalább 26 fok). Fontos még a hosszabb idejű erjesztés akár már leszűrve a cefréről, hogy legyen több ideje a cianid kipárolgásának.  A bodzafajok bemutatása ITT található. 

A gyűjtés szempontjai: Tiszta helyről, érett fekete bogyókat ajánlott gyűjteni. Minden bogyó fekete és már a fürt egyébként zöld részei is sokszor vörösödnek, ha igazán érett.  

Lebogyózás: Kézzel finoman morzsolva szépen lejönnek az érett bogyók. A fenti képen szinte már magától potyogott le, ahogy rakosgattam. Ha nem jön le finom morzsolással, akkor nem érett még, vagy ami bogyó még nem jön le, azt nem is eröltetem, mert az akkor még éretlen. A leszedett bogyókat ezek után nem kell válogatni, hanem bő vízben többször mosni. A mosás során a kevéssé érett bogyók és minden szárdarab, egyéb felül a víz tetejére és simán leöntöm a többszöri mosással. Maradnak a mélyfekete "kaviárszemek" Aztán lehet belőle lekvár - én almával, szilvával vegyesen főzöm vagy még fűszerezem is vagy picit sózom, hogy a gyógyszeríz kevéssé legyen markáns - lekvárját inkább gyógylekvárként főzték régen. Lehet belőle szörp, ha valaki bírja, akkor magában, de a gyógyszeríz markáns, így más gyümölccsel vegyesen, fűszerezve és mértékkel, met hashajtó hatása lehet töményen. 

Lekvárok: ITT almával és ITT szilvával picit sósan

bodzabogyóecet - mértékkel használható, hígítva és kisebb mennyiségben

Ecetből aztán még továbbiak: bodzaposca, bodzaecetes fermentált ital 

FONTOS MÉG: Ebben a bejegyzésben, ITT írtam arról, hogy milyen mérgező anyagokat  tartalmaz a bodzabogyó és a bodza zöld részei, a levelek, és a zöld termés.  

A fekete bodza virágbimbóinak fermentálása kapcsán a bodza mérgező hatóanyagairól ír a lengyel  biokémikus, aki ehető vadnövényekből is alkot és főz:  ITT      

egy hozzászóló beszámolója, aki nyersen ette a bodzatermést: 

"Nem tudtam, hogy nem szabad nyersen enni, így elcsipegettem egy fél fürtöt. Olyan rosszul voltam tőle, mint még soha mástól. Szerintem hat a vérnyomásra is, mert olyan szívdobogásom volt, azt hittem kiugrik a helyéről. Szédültem, hányingerem volt."

**********************************
Aki szívesen támogatná az oldal tartalmainak létrehozását, ITT van erre lehetősége, egészen egyszerű módon is: Erdőkóstoló adományvonal 
Köszönet minden támogatásért, de ha valaki nem tud vagy nem szeretne, anélkül is szabadon olvashat, tanulhat a blogon ehető vadnövényekről és gombákról.

 

    

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések