2012. december 28., péntek

Fenyőtűtea és fenyőtűvíz

Fenyőrügyből készített fenyőmézet, fenyőszirupot, fenyőszörpöt sokan ismerik, készítik. Finom tea és hidegen áztatott ital is készíthető a fenyők idősebb hajtásaiból, tűleveléből is. Friss fenyőágakból, de a karácsonyfa feleslegesnek bizonyult, levágott ágaiból és majd a feleslegessé váló karácsonyfából (lucfenyőből) is készíthetők, ha biztosan tudjuk, hogy nem permetezett.  


Fenyővíz (ez most nem azonos a székelyek fenyővizével, ami a fenyőpálinka, ha jól tudom). Ez hidegen, vízben kiáztatott, durván, apróra vágott fenyőhajtás. Egy jó maréknyi, apróra vágott fenyőágat (luc) áztattam kb. fél liter vízben, néhány csipkebogyóval. Egy napig ázott. Hidegen, a hő hatásra elbomló anyagok, mint a lucfenyő C-vitamintartalma is jó eséllyel kiáznak. Kis citrommal ízesítve, nagyon finom. Édesíthető is, én nem édesítettem.


Fenyőtű tea. Egy jó maréknyi, ágastól-levelestől aprított fenyőágat leforráztam, és kb. 10 percig lefedve állni hagytam. Citrommal és édesítve mennyei. Illata és íze, olyan mintha egy tavaszi eső után, egy északi fenyvesben sétálva kortyolgatnánk. Nem keserű, nagyon finom. 

Illata és teája is nyugtató, meghűléses, köhögős időszakban is jól jön, sőt a gyomorégést is csökkenti a nehéz ünnepi étkek után.



A fenyők közül az apró tűs lucfenyőt (Picea abies) ajánlom felhasználni e célra. A többi hazánkban előforduló fenyő közül az erdei fenyő (Pinus silvestris) és az ezüstfenyő (Picea pungens) is kipróbálható. Vigyázat a fenyőkhöz igen hasonló levélzetű tiszafa (Taxus baccata) súlyosan mérgező! (a fenyőkről itt is).

Aranyos fodorka hozzászólásban figyelmeztetett, hogy a karácsonyfának termelt fenyőket permetezik, ezért inkább frissen szedjük a fenyőágakat.

Viola Zoltán a fenyőtűs bodzateára esküszik, ami kizárólag szárított bodzavirágból finom. Azt írja egy liter bodzavirág teához tesz egy jó maréknyi fenyőtűt. Ezt én is kipróbálom.


14 megjegyzés:

  1. Számomra ezek igazi különlegességek, de szívesen próbálkoznék velük! :)

    VálaszTörlés
  2. Azért alaposan gondoljátok meg, melyik/milyen fenyőből főztök teát ! Én egy (német)tvműsorban láttam, hogy a faiskolákból kivágott fenyők permetezve vannak, a riportban épp arról volt szó, hogy a lakások melegében ezek a vegyszerek (mellesleg a szinte láthatatlan élőlények is) "elszabadulnak" a gyantaillattal együtt - és nem hinném, hogy egy permetezett fenyőből okos dolog lenne teát főzni !

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm a figyelmeztetést, módosítottam is a bejegyzést!

      Törlés
  3. De jó ötlet, fenyőszirupom van és működik is, már teszteltük:) Ezt is ki fogom próbálni, a mi fenyőnket magunk vágtuk az erdőben, garantáltan nincs permetezve:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, és remélem ízleni fog. Ezután már én sem használom a karácsonyfánkat, de tudok a közelben jó pár fenyőt az erdőben, azokat meglátogatom majd, néhány ágat kölcsönözni.

      Törlés
  4. Nálunk a birkák rákattantak a fenyőkre.Lerágják,ahol érik.Valószínüleg előbb olvasták a blogodat,mint én...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Lizi! A birkák sem buták, tudják, hogy finom!

      Törlés
  5. Ha fenyő az udvarban van olyan 4 méterre az utcától( nem forgalmas) permetezve nem volt szunyog irtás is a 0 érteket súrolja a városban ahol lakom akkor biztonságos teát vagy vizet csinálni belőle ??

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves József! Ezt így nehéz eldönteni. Sokan termesztenek pl. zöldséget is kertjükben hasonló körülmények között. Ha tényleg nem forgalmas az utca én megpróbálnám.

      Törlés
  6. A fenyővíznek eléggé fenyő utóíze van lehet a bimbót meg a gally kis részét nem kellett volna beletennem ? :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát igen fenyő íze van, az nem jó? Próbáld meg csak a fenyőtűket. Nekem ízlett, azóta is készítettem újra. Jobban ízlik, mint a tea. frissebb az íze.

      Törlés
  7. csak citrom ázott mellette más nem volt :S

    VálaszTörlés
  8. Sziasztok!

    Honnan lehet szerezni Pesten vagy környékén teához használható fenyőágat?

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...