Lósóskakonzerv

A levélzöldségeket is érdemes konzerválni, pláne a lósóskát, amiből rengeteg van sokfelé. Tiszta helyről,  virágzás előtt szedve finom. A konzerv pedig bármikor előkapható időhiányos időkben vagy akkor, amikor kevés levélzöldség van, nyáron. A konzerv tavaszi, őszig kell várni, hogy legyen új levél, mert esős őszökön szépen kihajt és áttelel a lósóska is, így akár egész télen is elérhető. 


A paréjlórom (Rumex patientia) a fodros lórom (Rumex crispus) és a réti lórom (Rumex obtusifolius) ilyen lósóska fajok. Én ezek közül a a paréjlóromot kóstoltam és használom. Íze sokkal kevésbé savanyú, mint a mezei és juhsóskáé. Idővel kissé keseredhet, ezért fiatalon, virágzás előtt ajánlott szedni. Több más lórom faj is van, nem mind jó ízű, így csak a nem keserű fajokat szedjük, de a leginkább kipróbált azért a paréjlórom, amit angolsóskának is neveznek. Ez a szósz is a paréjlórom leveleiből készült. A faj kertekben is kiválóan elvan, magjait forgalmazzák is. A sóskákból, hogy savaikat lekössék hagyományosan régóta készítenek tejes habarású szószokat, főzelékeket.

Elkészítés: Olajon apróra vágott fokhagymát illatosra pirítok, majd hozzáadtam az összevágott lósóskát, vizet. Sóztam, kicsit jobban, hiszen hígítva lesz. Fűszerezni lehet még ízlés szerint akár most, akár felhasználáskor majd. Készre főztem, és még forrón, csírátlanított üvegekbe töltöttem, majd csírátlanított tetőkkel lezártam az üvegeket és dunsztba tettem kihűlésig. Ezután hűtőben áll el 7 fok alatt. Aki alaposabban tartósítaná, az hőkezelje újra az üvegeket! Kihűlés után üvegestől együtt újra  kell főzni 10-15 perc forralással. Én kuktában szoktam, ahol nyomás alatt még magasabb hőmérséklet érhető el. Hidegen tartom, hűtő aljában és néhány hét alatt elfogy. Hosszú távú eltartásról nincs tapasztalatom. Felhasználáskor hígítom és levesbetétet főzök még bele. 

Felbontáskor használható levesekbe, szószokba, mint pl. ITT, ITT és ITT akár tésztaszószba is ÍGY vagy ÍGY.

**********************************

Aki szívesen támogatná az oldal tartalmainak létrehozását, ITT van erre lehetősége, egészen egyszerű módon is: Erdőkóstoló adományvonal 
Köszönet minden támogatásért, de ha valaki nem tud vagy nem szeretne, anélkül is szabadon olvashat, tanulhat a blogon ehető vadnövényekről és gombákról.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések