Kányazsombor-pesztó (pesto)

Tavaszzal jön el a pesztók igazi ideje. A legtöbb tavaszi levélzöldségből és zöldfűszerből lehet, sőt nagyon érdemes magokkal, olívaolajjal vagy más finom olajjal a zöldfűszertől még ízletesebb, kicsit citromos pesztót készíteni. Mért ne lehetne hagymaszagú kányazsomborból is. A fiatal első levelek (tőlevelek) virágzás előtt gyűjtve fokhagymás, kicsit csípős, tormás vagy van, aki szerint mustáros csípős ízűek és még nem keserűek. Különlegessége, hogy nem marad fokhagymás lehelet fogyasztása után, és nem okoz gyomorgést, mint sokaknak a medvegyma és a fokhagyma. 

Szerecsés helyzetben voltam, mert tavaly a kertben a szőlő alatt őrizgettem, ápoltam egy felvirágzott hagymaszagú kányazsombor tövet, amit vagy madár hozott vagy én véletlenül. Ez a tő aztán szépen elszórta magjait, így most idén és jövő tavassszal is bőven van és lesz friss kányazsombor. Jövő évben hoz majd virágot és termést, így bízni lehet abban is, hogy ismét magot szór majd. Szóval ebből a kis kerti állományból szüreteltem egy jó nagy csokornyi tőlevelet. 

kányazsombor-pesztó dióval

Elkészítés: Egy nagy csokornyi kányazsombor levelet kisebbre vágtam, egy jó nagy meréknyi pirított dióval egy fél citrom levével, pici reszelt citromhéjjal, sóval, borssal (ez el is hagyható, mert gazdag ízvilága van) és olívaolajjal bőven, botmixerrel pépesítettem. A fenti kérpen nem teljesen papisra, hanem inkább kissé még darabosra. A pesztókba sajtot is szoktam még tenni, ebbe most nem tettem, de félkemény vagy kemény, finom sajttal is érdemes kipróbálni (alábbi kéepen). És aztán ehető pirítóson, szendvicsen vagy zöldséges és/vagy húsos ételhez adagolva egy kis tömény fűszeres ízként, és nagyon finomak tésztaszószként is.

Egy változat a képen hasonlóképp készítve, de krémesre darálva és sajttal, ilyen lett.
Üde, zöld, citromos ízek, cseppet sem keserű, nagyon finom.

A hagymaszagú kányazsombor mint vadzöldség bemutatása ITT olvasható

Pesztók még a blogon többféle vad levélzöldségből és többféle maggal IDE kattintva. 

A pesztókat friss fogyasztásra készítem, rövid ideig a hűtőben elállnak, de hosszú eltartásra nem alkalmasak, mert nyers levelekből és hidegen készülnek, és nincs bennük annyi só, ami a biztonságos tartósításhoz kell.  A biztonságos hideg olajban tartósításról ITT írtam.

**********************************
Aki szívesen támogatná az oldal tartalmainak létrehozását, ITT van erre lehetősége, egészen egyszerű módon is: Erdőkóstoló adományvonal 
Köszönet minden támogatásért, de ha valaki nem tud vagy nem szeretne, anélkül is szabadon olvashat, tanulhat a blogon ehető vadnövényekről és gombákról.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések