Csipkelekváros Rákóczi túrós

Rákóczi túrós, ahogy én készítem. A recept jó régről egy barátnőm anyukájának a receptes könyvéből származik, de én kevéssé édesre készítem, és a búzadarát is lecseréltem rizslisztre és zabpehelyre. Vastagabb, nem édes, hanem inkább sós omlóstészta az alapja, a lekvár savanykás, a túróréteg citromos és nem túl édes, a hab vastag és elég édes, mert abból nem lehet kispórolni a sok cukrot. Mindezek mellett ez a süti nem émelyítően édes, hanem éppen nagyon finom.
Hozzávalók (22x38-cm-es tepsiben sütöttem):

Tészta: 300 g liszt (fele finomliszt, fele omlóstészta-liszt) 1 tk sütőpor, 150 g vaj, 1 kis csomag vaníliás cukor, 1 ek tejföl, 3 tojás sárgája, késhegynyi só.

Túrós réteg:

A túrós réteget a következőkből kevertem: 750 g túró 10-15 dkg cukor, 4 tojás sárgája, 3 ek rizsliszt, 3 ek zabpehely, csipet só, 2 citrom reszelt héja, 1 csomag vaníliás cukor. A túró édessége ízlés szerint kóstolva is alakítható (a tojások hozzáadása előtt). Lehet vastagabb túróréteg is 1 kg túróból.

Lekváros réteg:

2-2,5 dl-es üvegnyi savanykás, sűrűbb csipkelekvár (más savanykás lekvár is jó)

Tojáshab:

7 tojás fehérjéből és 30 dkg porcukorból, csepp citromlével kemény habot vertem, a cukrot érdemes legalább 10 perccel habverés előtt a tojásfehérjébe tenni, hogy feloldódjon.

Összeállítás, sütés:

A tészta hozzávalóit gyors mozdulatokkal összegyúrtam, lágy tészta lett, 1 órára hűtőbe tettem, majd picit kinyújtva sütőpapírral bélelt tepsi aljába egyengettem kézzel szétnyomkodva, szélet nem kell készíteni. A tésztát 10-12 percet elősütöttem (180 fok), majd hagytam kissé kihűlni, ezután tettem rá a túrós réteget, de előtte a tészta tetejét megszórtam 1 ek apró szemű zabpehellyel. 20 perc sütés (180 fok) után rákentem a lekvárt és ráegyengettem a tojáshabot, majd még 25-30 perc habszárítás kell (100 fok, közben figyelni, akkor jó, ha kemény, ropogós a hab teteje és picit megnyomkodva már nem puha és nem túl rugós a hab belseje. Ha nem szárad meg rendesen, akkor a hab összeesik sütés után, de megégetni sem szabad). A hab felfújódhat, ha túlságosan repedne, akkor hurkapálcikával picit megszúrkálható a kéreg, hogy ki tudjon jönni a gőz. A süti kihűlve vágható szépen. A hab törni fog, de nem baj.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések