Csalános, vadhagymás burgonyapüré

A vad levélzöldségek mint a csalán, mályvalevél, a podagrafűvadsnidling, vadfokhagyma (kígyóhagyma), a csabaíre vérfű,  a pitypang és még lehetne sorolni, több hagyományos zöldséges étel ősének alapanyaga volt vagy ma is az.


A tavaszi vadzöldségek több európai nemzet hagyományában van tavaszi, hidegen kevert, majonézes, tejfölös  zöldszósz. Talán a legismertebb a németek Grüne Soße-ja, mely kerti és vad zöldfűszereket, levélzöldségeket tartalmaz, mint pl. a zamatos turbolya vagy csabaíre vérfűegyes régiókban százszorszép vagy pitypang leveleket is.  

A mediterrán étrend híres arról, hogy talán a legegészségesebb a világon, de az kevéssé ismert róla, hogy a mediterrán tájakon még napjainkban is gyakorlat több vadzöldség és vad fűszernövény (ezek gyakran gyógynövények) fogyasztása és talán ezek is fontosak ebben a nagyon egészségesnek tartott étrendben, hiszen éppen a hosszú életű, egészséges idősek a legfőbb bizonyítékai ezen étrend erényeinek, és éppen ezek a magas kort megért emberek tartják leginkább a régi hagyományokat, így főként már csak ők gyűjtik, árulják és készítik el ezeket vadzöldségeket a Földközi-tenger menti országokban. Az olaszok minestrone levesében egyes tájakon csaláncsabaíre vérfűpitypang és más helyi vadzöldség is szerepel. A mezei iringó hajtását hagyományosan bárányhússal főzik, a pitypang levelet pedig száraz fehér babbal főzve készítik el. A tavaszi vad levélzöldség-keverékeket fűszeres olajon párolva kenyéren, vagy tésztatöltelékként is készítik. A balkáni konyhában több országban is ismert a rétestésztába változatos formában csomagolva töltött túró és levélzöldségek keveréke. A bolgár banitza-ba pl. szezonális vad levélzöldségeket, csalántsóskát, libatopot, labodát töltenek hagyományosan.

Főtt krumpli csalán ízesítéssel készítését egy 1965-ös hazai, régi, néprajzi írásban olvastam, ahol a csalán egykori fogyasztásáról is ír a szerző. Más nemzetek régi konyhájában is volt szerepe  a burgonyás ételekben (is) a csalánnak.

Az írek burgonyás ételeinek sokasága között is van, ami egyes vidékeken csalánnal készült, és még nem is oly régen, a XX. század közepén is azzal ették, ez a champ. A champ tejszínes, csalános, metélőhagymás krumplipüré, míg szintén ír testvére a colcannon tej és tejszín nélkül, káposztával, kelkáposztával, zöldhagymával, sok vajjal készül. Mindkét változatot forrón tálalnak, tetejükön egy kis mélyedésbe vajat tesznek, ami megolvad a forró krumplin. 

Ha tovább kalandozunk a régi európai ételek világában, kiderül, hogy skót, angol, flamand, holland, katalán, német  hagyományokban is van valami hasonló burgonyapürével (néhol főtt tört tarlórépa és burgonya együtt) kevert zöldfűszeres, zöldhagymás, levélzöldséges étel, amit köretként helyi kolbásszal vagy sült szalonnával esetleg hús mellé vagy akár főételként, egytálételként is fogyasztanak. 


Hozzávalók, elkészítés: 

A burgonyát héjában megfőztem, majd meghámoztam, áttörtem (a család igénye szerinti mennyiségben), sóztam, picit borsoztam.

A vad levélzöldségek közül ízlés szerinti fajokat és mennyiségben lehet bele tenni. Én tettem bele
csalánt (előzetesen blansíroztam a jobb íz és  az üdébb zöld szín érdekében, és nem mellesleg így már nem csíp feldolgozás közben sem), medvehagymát, vadsnidlinget, salátaboglárkát, podagrafüvet. Ezeket alaposan megmosva, összevágva kevés fokhagymás vajon átpirítottam, majd tejszínt adtam hozzá, amiben puhára főztem őket (tejszín nagyon sűrű volt ezért kevés vízzel hígítottam ,ami el is főtt). Végül a tört burgonyát és a tejszínes zöldségeket összekevertem, tálaláskor pedig kevés vajat tettem a burgonya tetejére a közepébe készített kis mélyedésbe, ami a forró krumplitól elolvadt. Tetejét megszórtam frissen vágott zamatos turbolyával is.

**********************************
Aki szívesen támogatná az oldal tartalmainak létrehozását, ITT van erre lehetősége, egészen egyszerű módon is: Erdőkóstoló adományvonal 
Köszönet minden támogatásért, de ha valaki nem tud vagy nem szeretne, anélkül is szabadon olvashat, tanulhat a blogon ehető vadnövényekről és gombákról.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések