Mezei iringó (Eryngium campestre), ördögszekér - míly meglepő, de finom. Túrós galuska mezei iringó salátával

Ki ne ismerné a réteken, száraz gyepekben nem ritka, legelőkön pedig igen gyakori mezei iringót (Eryngium campestre). Hívják ördögszekérnek, mert érett kóróit görgeti a szél, így terjeszti magjait.
Szúrós, így védekezik az állatok rágása ellen, de minket ne riasszon el ez a tény, mert a növény talán a legfinomabb mezei zöldségnövény.
  


Balkáni országokban ma is gyűjtik fiatal hajtásait fogyasztásra, és régen nálunk is gyűjtötték zöldségnövényként az Alföldön. Fiatal tavaszi levélhajtásait nem kóstoltam (addig kell gyűjteni, amíg nem szúrósak), ami viszont nagyon finom, az a nyári hajtás szára. Szúrós levelektől, némi véráldozat mellett megtisztítva, nyersen a legfinomabb, zelleres ízű. Nem véletlen ez, hiszen a növény a zellerfélék közé tartozik. Érdemes kóstolni!  Én nyersen paradicsommal készítettem belőle salátát, egy túrós galuskához, amivel nagyon finom volt. Feldolgozása: A tüskés leveleket leszedve, a szár rostos külső részéit lehámozva használható.FONTOS: Fiatal, még tömzsi, növekedő virághajtást kell szedni, idővel kemény rostossá válik.

virágozni készülő mezei iringó nyári hajtás
Túrós galuska paradicsomos mezei iringó salátával

Elkészítés:
3 tojásból, liszttel, sóval galuska sűrűségű tésztát kevertem, majd félórás pihentetés után, lobogó, forró vízbe szaggattam galuskaszaggatóval. Míg feljött, megfőtt, bekevertem a túrót tejföllel, és kis sült, húsos szalonna kockákkal, az íze miatt. Ebbe szedtem ki a galuskát, majd bekevertem.

A mezei iringó szárat megtisztítva, apróra vágva, nyersen, paradicsomkockákkal kevertem. A paradicsom leve egyben öntet is volt. Sózható, borsozható, úgy is finom, de nem szükséges.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések