Csak a tisztán tartott és el nem pusztított természet ehető!

......az értékek őrzése a régi tudásból, az igény megteremtése az értékek őrzésére a természetben. Változatos, sokszínű természetünk, erdeink, rétjeink, vadvizeink számos eleme táplálék is. A legegészségesebb élelmiszerek (vadvízi halak, vadhús, gyógy- és ehető vadnövények, legelő állatok teje és húsa) ezekről származnak, így túlélésünk zálogai. De csak a tisztán tartott és el nem pusztított természet ehető. A blogon információkat adok az ehető, vadontermő növényekről és gombákról, felhasználásuk lehetőségéről, módjáról, gyűjtésük etikájáról, szabályairól, törvényeiről.

2018. július 18., szerda

Pongyola pitypang (Taraxacum officinale) az egyik legértékesebb és egyben leggyakoribb vadzöldség

Ki ne ismerné a gyermekláncfűnek is nevezett, mindenféle gyepben előforduló pongyola pitypangot. Tejnedves, kesernyés ízű, gyakori gyomnövény, de akár a szuperélelmiszerek közé is sorolhatnánk. Sárga virágai tavasszal tömegesen virítanak sokfelé, tőlevélrózsája egész évben látható. Évelő faj, gyökerében a tartalék tápanyag, amivel áttelel az, az inulin, mint a csicsóka gumókban és még jó pár vad gyökérzöldségben is. Ehető, kóstolható minden része.
Felismerése: Valószínűleg nem nagyon kell bemutatni ezt a fajt, szinte mindenki ismerheti, aki nyitott szemmel jár. Levelei tőrózsában állnak, megnyújtott nyelv alakúak, de mélyen fogasak, kacúrosak, és nagyon változatosak. A 8-10 cm-es szár (tőkocsány) csőszerűen üreges, rajta levelek nincsenek. A tőlevelek is és a tőkocsány is tejnedvet tartalmaz, ha ruhánkra cseppen, azt barnára festi. A tejnedv nem mérgező, de irritáló lehet az arra érzékenyek bőrén. A csúcsálló aranysárga „virág” tulajdonképpen fészkes virágzat, sok apró virágból áll. A virágzat borult időben összecsukódik. Virágzás előtt tőlevél-rózsája összetéveszthető néhány rokonával, de leginkább a tőleveleiben igen hasonló mezei katánggal. Az azonosításban segít, hogy a pitypang levelei soha nem szőrösek, a mezei katáng levele legalább a levélereken szőrös. A pongyola pitypang közeli rokona a hozzá nagyon hasonló szarvacskás pitypang (Taraxacum laevigatum) ugyanúgy használható, mint a pongyola pitypang. 
Gyűjthető, ehető részek: Az egész növény ehető, de a fiatal leveleket, elsősorban a tőrózsa közepéből a legjobb gyűjteni. Gyűjthetjük a bimbókat és a virágzatot, valamint frissen elrágcsálhatjuk a tőkocsányt (szárat) is.Gyökere is ehető, de tea vagy kávészerű ital is főzhető belőle.


Gyűjtése: A leveleket egész évben szedhetjük, de a legjobb ízűek tavasszal.  A gyökeret ősztől tavaszig, a bimbót és a virágzatot akkor szedhetjük, amikor megjelennek. Gyakori gyomfaj, ha tiszta helyen találjuk, akkor szabad gyűjteni. A halványított pitypang "készítése" is ismert. Ez annyit jelent, hogy a pitypangleveleket gyűjtés előtt fénytől elzárva, letakarva tartják, ettől zöld színük halványul, és kesernyés ízük is mérséklődik. Van, ahol a halványított levélzöldséget piacokon is árulják.    
Felhasználása: Nyersen és főzve is ehető minden része. Ha keserű, akkor hideg vízben áztatással mérsékelhető a keserű íz. A leveleket leginkább salátaként ehetjük, főzve kisebb mennyiségben, inkább mással keverve. Bimbói is zöldségként ehetők vagy ecetes-sós kapriszerű savanyúságot is készíthetünk belőlük. Szétbontott virágzata, sárga virágocskái is tehetők salátába, fűszervajba, utóbbit szép sárgára színezik. Szirupot, zselét is lehet készíteni a virágok főzésével és áztatásával, de nincs jellegzetes íze, fűszerezni kell. A gyökér ehető, de keserű, áztatni kell. Megszárítva, darabolva, megpörkölve, megdarálva kávépótlóként vagy teaszerűen főzve is meg lehet kóstolni.
Táplálkozási értékei, hatásai: A pitypang számos erénnyel rendelkezik. A levél, jelentős mennyiségű káliumot, nyomelemeket, cukrokat, vitaminokat és inulint tartalmaz. Antioxidáns hatása is bizonyított. Vércukorszint csökkentő hatást is tapasztaltak a pitypanggal etetett nyulaknál, feltehetően úgy, hogy serkenti az inzulintermelést és gátolja a szénhidrátok felszívódását a bélben. A gyökér inulintartalma a legmagasabb ősszel, amikor, akár 40 % is lehet; tavaszra lecsökken. Az inulint a szervezetünk nem emészti meg, viszont a bélbaktériumok számára táplálékot jelent, ezért fontos prebiotikum, ami segíti a bélbaktériumok szaporodását. Keserűanyagai az emésztőnedvek termelődését, a májműködést serkentik. A növény fogyasztása esetén vízhajtó hatásával is számolni kell. Magas káliumtartalmával szív- vagy vese problémákban szenvedők számoljanak.
Figyelem, fontos: Fészkes virágúakra (pl. a parlagfűre) allergiások a keresztallergia eshetőségével számoljanak! Tejnedve irritáló lehet a bőrön, a ruházatot is megfestheti. Magas káliumtartalmával a szív- vagy vese problémákban szenvedők számoljanak!
A bejegyzésekhez felhasznált források: itt

Erdőkóstoló a Facebook-on még több tartalommal,

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...