Medvehagymás felesborsó-fasírt lósóskaszósszal házi tésztával

Fasírtok sokasága készíthető húsmentesen, ez éppen egy zöld színű felesborsóból készült, amit előzetesen megfőztem. Medvehagyma helyett más vad levélzöldséggel is készíthető, ha éppen nincs vagy akinek nincs medvehagymája. Ez esetben kis fokhagymával helyettesíthető a medvehagymás íz.  Lósóska- vagy paréjlórom-receptek és a faj bemutatása ITT található a blogon.  


A fasírt elkészítéséhez iránymutatás csak (nem mértem le a mennyiségeket):

Előzetes áztatás után megfőztem a zöld felesborsót, de csak addig, amíg puha lett, de egyben maradt, nem szabad szétfőzni. Sőt a főzővízben hagyni sem szabad, hanem azonnal le kell szűrni. Mikor kissé már hűlt kevés medvehagymalevél hozzáadása után pépesítettem. Apró kockákra vágott vöröshagymát kis zsiradékon kissé karamellesre pirítottam, majd ezt és kevés lágy zabpelyhet, 1 tojást, fűszereket (só, bors, esetleg majoránna) adtam még a fasírtmasszához. Alaposan elkevertem, egy lágy, de formázható masszát kaptam, amiből kis golyókat formáztam olajos kézzel, és a golyókat bepaníroztam (liszt tojás, zsemlemorzsa), majd bő olajban kisütöttem sülés közben forgatva őket. 

A lósóskaszószhoz a paréjlórom levélereit kitépkedtem, a leveleket apróra vágtam, pár levél medvehagymát (vagy 1-2 gerezd fokhagymát) vaj + olajon pirítottam, a lósóskát rádobtam, kis vízzel és löttyintésnyi fehér borral felöntöttem, sóztam, majd puhára pároltam a leveleket. Kis édesítés, fűszerezés (só, bors, szerecsendió) után lisztel/rizsliszttel elkevert tejszínnel behabartam. 

A szélesmetélt tésztáját 180-190 gramm lisztből és 2 egész tojásból gyúrtam. Egy óra (hűtőben, zacskóban) pihentetés után sodrófával, úgy nagyjából 1-1.5 mm vastagságúra nyújtottam a tésztát, majd a sodrófára visszatekerem a tésztát még a sodrófán hosszában kettévágom. Az így kapott tésztalapok szélessége lesz a szélesmetélt hossza. Ezután a kapott tésztalapokat egyben, hosszában összehajtom (így könnyebben átéri a kés), és tetszőleges szélességű metéltekre vágom. Lobogva forró, sós vízbe téve kifőzöm, majd leszűrve kevés olajra szedem ki, abban átforgatom, picit sózom. Kész.   

Húsmentes vadzöldséges és/vagy erdeigombás fasírtok, tócsnik IDE kattintva láthatók még 

Sokféle házi tészta (erdei gombás vadzöldséges is) még IDE kattintva érhető el

vadzöldséges és/vagy erdeigombás és egyéb tésztaételek pedig IDE kattintva böngészhető  

Fontos: 
A lósóska leveleit főzve, tejes habarással készítik hagyományosan, hogy a benne levő oxálsavat a tejfehérjék lekössék. Túl sokat vagy túl töményen nem ajánlott belőle enni, mert hashajtó hatása lehet. Magjait épp ellenkezőleg hasmenes ellen hatásos gyógynövényként ismeri a népi gyógyászat. Vesekőre hajmosok, köszvényesek ne fogyasszák, várandósok igen mértékkel. 


**********************************
Aki szívesen támogatná az oldal tartalmainak létrehozását, ITT van erre lehetősége, egészen egyszerű módon is: Erdőkóstoló adományvonal 
Köszönet minden támogatásért, de ha valaki nem tud vagy nem szeretne, anélkül is szabadon olvashat, tanulhat a blogon ehető vadnövényekről és gombákról.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések