Erdei gombás házi lecsókonzerv, sötét érdes tinóruval - és gyors gombás lecsó bulgurral

Vannak kevésbé kedvelt erdei gombák, no nem az ízük miatt, hanem mert főzés közben befeketednek. Egy fekete gombpörkölt persze tényleg nem éppen ínycsiklandozó. De ha a feketét összehozzuk más színekkel, akkor már bizony nagyon is jól nézhet ki. Jól mutat pl. piros-feketén paradicsomos gombás szendvicsen vagy pl. paradicsomos lecsóban.

Így késztettem is gombás lecsót pár hete, amikor sok gomba volt. A konzerválás jól sikerült, finom gombás lecsót bontottam fel. Jól is jött egy gombában szegény időszakban, és jól is jött egy időhiányos napon, egy nagyon gyors ebédhez, bulgurral. 
Mind a lecsó, mind a végkifejlet nem egy nagy dolog főzésileg, de nagyon finom. 

Sötét érdestinórus lecsó bulgurral
Jól mutat a fekete gomba a piros paradicsommal és a
zöld petrezselyemmel

A gombás lecsó készítése:
  1. A sötét érdestinórunak csak a kalapjai ehetők, a tönköket kidobtam.
  2. Kifőztem az üvegeket és a fémtetőket. 
  3. Vöröshagymát, paradicsomot, húsos paprikákat és a megtisztított gombakalapokat (ízlés szerinti méretre) összedaraboltam (én a közepes méretű darabokat kedvelem).
  4. Zsiradékon elkezdtem pirítani a hagymát - szeretem ha kicsit lesül.
  5. Majd hozzátettem a gombát, azzal is pirítottam, végül a paprikát és a paradicsomot is. Ezekkel is összeforraltam, de nem kell sokáig főzni. 
  6. Forrón üvegekbe töltöttem, lezártam fém tetőkkel, fejtetőre állítva betakartam legalább 20 percre, majd kihűlésig száraz dunsztba tettem, vagyis alaposan betakartam az üvegeket. (Újabban kuktába teszem kis vízben a lezárt üvegeket /4 üveg fér bele/, forralom a gőzkifújás kezdetéig, ekkor lezárom a lángot /hőt, majd a kuktában hagyom kihűlni. Újabban a gombás konzerveket kihűlés után, biztos, ami biztos, másnap újra hőkezelem)
(kiegészítés: egy 2019-es rendeletben az érdestinórunak alaposabb, 20 perces hőkezelést írnak elő, itt ez a hőkezelések során biztosan megvan) 

Bulguros gombás lecsó a lecsó konzervből:
  1. A szükséges mennyiségű bulgurt megmostam, leforráztam, sóztam 15 perccel a felhasználás előtt. 
  2. A gombás lecsót felmelegítettem, és hozzáadtam a közben megdagadt bulgurt.
  3. Összemelegítettem és kész.    
Fontos: Házi konzerválásnál mindig nagyon figyelek az üvegek tisztaságára. Előzetesen kifőzöm őket, de lehet mikrozni, vagy sütőben hőkezelni. A csavaros kupakokat is kifőzöm, azokat csak így lehet csírátlanítani. A gombakonzerveket a biztonság kedvérét lehet kétszer is hőkezelni, vagyis kihűlés után üvegestől újra forralni, majd újra dunsztba tenni.   
 
A saját gyűjtésű gombákat lássa szakellenőr!


Sötét érdestinóru

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések