2012. május 10., csütörtök

Vaníliás akácvirágzselé citromdarabokkal

Javában virágzik az akác és a bodza is. Sajnos még nem volt alkalmam bodzát gyűjteni, de ami késik, nem múlik!

Az akácvirágszörpöt viszont kicsit továbbfejlesztettem. A már szinte kész, de kevésbé édesített szörpből akácvirág zselét készítettem kevés, igazi vaníliával fokozva az édes ízeket, kontrasztként pedig kis savanyúként és enyhén keserűként apróra vágott egész citromot (bio) tettem a zselébe. Akácszörp készítése itt, korábban.

A kevésbé édesített kész szörpöt akár most, akár télen is továbbalkothatjuk, ha agar-agarral vagy növényi zselésítőkkel zselésítjük. Én most Stabarkot használtam (de szebb, áttetszőbb lesz agar-agarral, azzal is készítek majd). Még melegen belekevertem a rúd vanilia belsejét, kis idő múlva az apróra vágott citromokat is, de a citromokat már nem főztem, hanem azonnal üvegekbe töltöttem. Ne legyen túl sok a citrom, nehogy túl keserű legyen, de kevés sem, mert akkor pedig felülnek a citromdarabok az üveg tetejére. Amíg a zselésítő szilárdul, érdemes forgatni az üveget, hogy egyenletesen helyezkedjenek el a zselében a citromdarabok. Az üvegeket melegen lezártam, és szokásos módszerrel fejtetőre állítva, az egész üveget csírátlanítottam, így tartósító nélkül is eláll.

Nem bírtam ki, és egy üveget pár nap után felbontottam, nem lett-e túl keserű. Hát mondhatom mennyei, pont optimális. Nem vagyok nagyon édesszájú, szeretem a savanykás, nem túl édes sütiket, és ez a zselé pont olyan lett. A citromdarabok picit megpuhultak, de éppen tökéletes mértékben. Frissen készítve, télen sütemények tetejére is el tudom képzelni, és biztosan készítek is majd az elrakott szörpökből.  

Vaníliás akácvirág zselé citromdarabokkal
Tegnap egy nagyszerű társasággal, sokat tanulva és sok ötletet is ellesve töltöttem a napot. Az ellesett ötletek egyszerűek és nagyszerűek és finomak. Már leírtam az akácital készítését, most egy még egyszerűbb, az illatos, akácos vagy bodzás víz elkészítése: Az akácvirágot vagy a bodzavirágot egyszerűen hideg vízbe áztatjuk pár órára, majd leszűrjük és hűtve kínáljuk, minden egyéb ízesítés nélkül. Nagyon finom.

A másik ötlet az akác és bodza témára: Ezt nem próbáltam ki, de akinek tetszik, próbálja ki. Hogyan tartható el a bodza vagy akácital hosszú ideig tartósítás (tartósító vagy melegítés) nélkül? Én eddig lefagyasztottam kis üvegekben. De ha nem tesszük bele a cukrot, csak a virágokat kiáztatjuk, citrommal, citromsavval, de cukor nélkül, úgy hidegen, több hétig lehet tárolni, és felhasználáskor édesíteni.

Sok nagyszerű akácvirágos receptötlet itt, Flatcat-nél



7 megjegyzés:

  1. Az idén én is megpróbálok készíteni akáczselét, meg bodzazselét, bár nálunk még sehol sem láttam ilyen agar-agart. Dzsemfixel jó lesz vajon?
    Nálunk még bimbójában van a bodza, az akác meg még utána nyílik. Remélem lesz időm rá.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A dzsemfix is jó lehet, de azoknál a zseléknél amiknek nincs gyümölcstartalma (itt ugyan ott a citrom) jobb az agar-agar és a Stabark, ami szintén növényi (szentjánoskenyérliszt, xantánliszt). Bioboltok gyógyszertárak árulhatnak, és a neten is rendelhető, ha máshol nem találsz.

      Törlés
  2. Én is gondolkodtam a citromdarabokon, ezek szerint jó lesz bele, szuper:) Te csak a szirmokat használod, a zöld rész nélkül? Olvastam, hogy többen így csinálják, de nincs időm egyenként leszedegetni, csak a szárról húzom le a virágokat, remélem, nem ront sokat az ízén az a kis zöld...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én nem szedegettem. Én most csak a kiáztatott ízekből készítettem a zselét. Lehet készíteni viráglekvárszerűen, ha a virágok is benne maradnak ledarálva vagy egészben. Itt már nem mindegy, hogy benne van-e a zöld rész. Szerintem nem rossz úgy sem, ha benne marad, de kétségkívül jobb, ha nincs benne a zöld, keményebb és más ízű a csészelevél és egyéb zöld részek. Meg kellene próbálnod kis adagban mindkétféleképpen.

      Törlés
  3. Tegnap ijedtemben elrohantam megnézni mi a helyzet akác és bodza ügyben, de nálunk elégge le van maradva a természet. Bodza már van mutatóba, de akác szinte nincs, összesen hat virágot sikerült szednem. Ezt a zselét ki fogom próbálni.

    VálaszTörlés
  4. Nálunk is épp most kezdett virágozni a bodza és az akác. Az akác egyelőre csak tervben van, a hétvégén viszont készítettem bodzavirágos lekvárt. Szerintem nagyon finom lett, és borzasztó mutatós, ahogy az apró, ötszirmú virágok kilátszanak az üvegből :) sajnos attól tartok, hogy akácból és csipkerózsából nem lesz ilyen dekoratív, de az ízük miatt mindenképp kipróbálom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hogyan készítetted azt a finom lekvárt? Elérhető valahol?

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...