Gombasavanyúság lila pereszkéből és szürke tölcsérgombából

gombatartósítás módjai közül a savanyítás a páclében tartósítás talán a legismertebb és leggyakoribb módszer. Én ezúttal egy erősebben savanyú, fűszeres levet készítettem, majd a megfőtt őszi pereszkéket ezekbe tettem még forrón és forró lével leöntve, majd az üvegeket forró vízbe állítva kuktában újraforraltam.     


Az őszi pereszkefélék között több erősen aromás, mint pl. lila pereszke, lilatönkű pereszke vagy hasonlóképp a szürke tölcsérgomba is, ezért ezeket előfőzés és a főzőlé elöntése után használom, hogy a család minden tagja biztonságosan fogyaszthassa. Persze, akinek nem árt meg, élvezheti az erősebb aromákat is. Savanyításnál persze fontos az előfőzés.

Elkészítés: a gombákat (lila pereszke és szürke tölcsérgomba*) megmostam, a nagyobbakat daraboltam, majd enyhén sós lében 20 percig főztem. Levüket elöntve leszűrtem őket. Főzés közben vizet forraltam és előkészítettem a savanyító lé hozzávalóit.  

A savanyú páclé hozzávalói: egy 7 dl-es üveghez kb. 2 fokhagyma gerezd, 1 mokkáskanál mustármag, 1 mk. koriandermag, pár szem szegfűbors, 1 mk. egész fekete bors, 1 nagy babérlevél, sózás kóstolva, (aki igényli, édesítés ízlés szerint); fele-fele mennyiségű víz és finomabb ecet. Nekem egy enyhébb, édeskés fehérborecetem volt most, és sokszor használok saját készítésű vadgyümölcs-eceteket is, amik nem túl erősek). A szükséges folyadékot úgy mérem le, hogy a megfőtt gombát üvegbe teszem, felöntöm forró vízzel, majd a vizet leöntve lemérem és megfelezem. Ehhez a felezett vízhez adok ugyanannyi  ecetet és a fűszereket (a fokhagymát kivéve) majd a páclevet felforralom és forrón ráöntöm a gombára. Beleteszem a fokhagymát is, és lezárom. Én az utóbbi időben nem száraz dunsztba teszem a gombákat, hanem inkább kevés vízben kuktába állítom az üvegeket, és újraforralom, majd a lezárt kuktában hagyom kihűlni. Aki még biztosabbra megy, az ezt az újraforralást kihűlés után megismétli. Nekem jól beszívódott a fedő, jól zár, így szerintem jó lesz, el fog állni pár hétig biztosan. 
 
* a szürke tölcsérgomba feltételesen ehető faj előzetes forrázást és alapos főzést ajánlanak fogyasztásához

Így is nagyon finom, egyelőre még csak rövidebb idejű eltartással próbáltam a tejsavas fermentálással savanyított gomba gombasalátának. Katt ide a receptért! 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések