Nyári laskagomba és kései laskagomba a konyhámban. Hasonlóságok, különbségek.

A nyári laskagomba és a kései laskagomba fordult elő eddig a konyhámban a laskák közül. Ha egyértelműen nyár van, meleg június-július, vagy ha egyértelműen tél, mondjuk hideg december-január, akkor azért nem hehéz látatlanban is rámondni, hogy a kettő közül nyári vagy kései az a laska, de ősszel összeérhet a termőidejük. A nyári újabban akár novemberben is lehet, míg a késői szintén, lehet, októbertől jelzik termőidejét. Pláne kérdés, hogy melyik, ha a nyári laskagomba még egy hideg időszak miatt sötétebb színben jelenik meg. 

A nyári laska bemutatása itt (MIGE), a késői laska bemutatása pedig itt (MIGE). olvasható. Még szokták szedni az erestönkű laskagombát is (én még nem találtam) bemutatása itt (szintén a MIGE-n)  és vannak még más laskák is bőven (itt, MIGE) .de a két gyakori a nyári és a kései. 

A nyári és a kései laskgomba a termődejükön túl színben különböznek leginkább, a nyári alapból világos színű fehér vagy krémszínű, a kései laskagomba acélkék, szürkésbarna, kékesfekete. A színben is lehet azonban zavaró tényező, mert a nyári laskagomba lehet sötétebb is, ha hideg időszakban jön elő, a kései laska meg lehet barnás árnyalatú is. 

Nekem elég jó különbség látszik viszont a kalaphúsuk állagában. A nyári laskagomba puha, lágyabb húsú, a kalapszélek, ha nagyobbra nő a gomba, fodrosodnak, hullámosodnak, a hús törékenyebb. A kései laskagomba kalaphúsa pedig rugalmas, merevebb, nem törékeny, nem fodrosodik. 

Én ízben is találtam különbséget. Jobban kedvelem a nyári laskagombát. Egyrészt nem találtam még soha túl szívósnak a lágyabb állaga miatt, ezért könnyen megfő vagy megsül. Szerintem az íze is semlegesebb, nem jellegzetes, finom. A kései laskgomba lehet szívósabb, néha tovább kell főzni, ha idősebben kerül az ételbe, és szerintem van egy erős, nekem kevésbé bejövő jellegzetes íze is. 

Elkészítésükben annyi a különbség, amit már írtam, hogy eddigi tapasztalatom szerint a nyári laska puhább, lágyabb állagú, ezért lehet belőle pl. egy gyorsabb pirítással is finomságot készíteni. A szívósabb tönkrészeket mindkét faj esetében le kell vágni, de a nyárinak a tönkje is kevéssé szívós szerintem. 

Nyári laskagombás receptek IDE kattintva böngészhetők a blogon. További laskagombás receptek, késői laskások is ITT találhatók, az előzőnél jóval bővebben. Mindkét gomba süthető, főzhető, savanyítható ecetesen, és bár nem próbáltam, de szerintem fermentálható is. Mindenféle gombatartósításról bővebben összefoglalva ITT lehet olvasni, részletesebben pedig ITT     

Nyári laskagomba szintén elég világos színben, és itt is jól látszik,
hogy a kalapok fodrozódnak, a kalaphús lágyabb, puha, törékeny  

Nyári laskagomba elég világos színben, jól látszik,
hogy a kalapok hullámosan fodrozódnak

Nyári laskagomba sötétebb színben megjelenve ugyanott,
egy hideg időszak után.
A kalapok lágyak, törékenyebbek.

Kései laskagomba világosabb acélkék színben
a kalaphús rugalmas
és merevebb. 

Kései laskagomba világosabb acélkékes színben,
a kalaphús rugalmas
és merevebb. 

**********************************
Aki szívesen támogatná az oldal tartalmainak létrehozását, ITT van erre lehetősége, egészen egyszerű módon is: Erdőkóstoló adományvonal 
Köszönet minden támogatásért, de ha valaki nem tud vagy nem szeretne, anélkül is szabadon olvashat, tanulhat a blogon ehető vadnövényekről és gombákról.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések