Tőzegáfonya lekvár birsalmalével

A piacokon lehet kapni "amerikai tőzegáfonyát" (Vaccinium macrocarpon). Termése jóval nagyobb mint az Európában élő tőzegáfonyáé (Vaccinium oxycoccos). Utóbbi faj Magyarországon rendkívül ritka, védett faj, így kénytelenek vagyunk a termesztett amerikait használni, ha megkóstolnánk, pl. egy tőzegáfonya lekvárt,  amit én, abból a pici, mindössze egy vásárolt doboznyi amerikai tőzegáfonyából készítettem nemrégen. 

A valószínűleg éretlenül leszüretelt gyümölcs nekem nagyon íztelen volt, de sebaj annyi sok jót olvastam gyógyhatásairól, hogy elkészítettem belőle egy nagyon finom nyírfacukros lekvárt, birsalmalével. Utóbbi a mostanában, kényszerűen,  nem túl egészséges birsalmáinkból  főzött birslekvárok és birssajtok mellékterméke (főzőleve), ami egyébként magában is nagyon finom, kiönteni vétek.          


Elkészítés, roppant egyszerű, és végül finom lett:
A tőzegáfonyát annyi birslében amennyi ellepte, talán picit több is volt megfőztem, egy késhegynyi citromsavon kívül (barnulás ellen, és picit tartósítóként is) mást nem tettem hozzá, majd botmixerrel pépesítettem, nyírfacukorral nem túl édesre beállítottam a nekem megfelelő ízt, majd újra felforralva előzetesen sterilizált üvegbe töltöttem, tartósító nélkül. Az üvegeket fémtetővel lezárva, fejre állítottam egy 10 percre (letakarva) majd száraz dunsztba tettem kihűlésig. Arra számítottam, hogy a még igencsak folyékonyan, üvegekbe töltött anyag bezselésedik, hiszen birsalmából (héjastól és magostól főzve) bejuthatott némi sűrítő pektin a birslébe és a tőzegáfonya héjában és magjában is talán van. Így is lett, bár nem állt be az anyag az üvegben, de sűrű, szépen kenhető lekvár lett.


Tőzegáfonya a piacon


Megjegyzések

  1. Szia! Csodás a blogod, bejegyzésről bejegyzésre megörvendeztet!
    Kérdezhetek valami butaságot? Mi a csuda az a stabark zselésítő, hol kapható, hogyan kell használni, mik az előnyei?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igazán örülök Neked!
      Stabark zselésítőt bioboltban szoktam venni. Nekem jól bevált nagyon kevés kell belőle olcsó, és nekem az is fontos pécsiként, hogy egy pécsi, és hiteles igen régi reformélelmiszerekkel foglalkozó cég forgalmazza. Itt bővebbena zselésítőkről: http://www.ritakonyhaja.hu/fozoiskola/163-fozoiskola/3340-etel-es-sutemeny-zselesito-anyagok.html

      Törlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések