Citromos hecsedli, avagy csipkelekvár gyorsított eljárással

Régóta gyűjtögettem a csipkét (ez egy decemberi bejegyzés), de sokat egyszerre nem igen volt időm szedni. Az egy alkalommal szedett, kis adagokat megtisztítva (két végét levágva) megmosva fagyasztóba tettem. Nem lesz elég a családnak ennyi, az biztos, mert gyerekeim egyik kedvence ez, de az eddig összegyűltből végre megfőztem a lekvárt, kicsit gyorsítva az eljáráson, és egy egész citrom belefőzésével egy kicsit friss ízt is adva a lekvárnak.
Fagyasztani természetesen nem muszáj, friss gyümölcsből is éppen így lehet készíteni. A fagyasztás miatt azonban gyorsabban szétesnek a terméskék, gyorsabb a főzés, hatékonyabb talán passzírozás. 

  


A fagyasztóból kivéve, ha még maradt a csipkék fekete végét, ill. ha volt a kis "száracskákat", levágtam. Összesen kb. 2,5 kg lehetett. Majd feltettem főni, egy 1 citrom levével, annyi vízben, ami ellepte de lehet valamivel több víz is. Tettem hozzá, a jó ideje szintén a fagyasztóban gyűjtögetett alma magházakból egy jó adagot, (kb. 20 almamagház volt, amit süteménykészítés, vagy suli uzsonna csomagolás után nem dobtam ki) ez fogja segíteni a sűrűsödést, és reméltem, hogy ezért nem kell nagyon sokáig főzni. Tettem hozzá továbbá egy citromot felkarikázva.



Csipke, nálunk, ma, éppen behavazva

Amikor a csipke megfőtt (forrás után kb. 10 percet kevertem még, a fagyasztás miatt hamar megpuhult). Botmixerrel kicsit átdolgoztam, de nem teljesen pépesre, mert a kellemetlen termésszőröket nem akartam pépesíteni. Ezután átpasszíroztam egy paradicsompasszírozó közepes lyukú szűrőjén, (lehet hozzá kevés vizet adni még, hogy könnyebben menjen a passzírozás, de bele kell számítani, hogy utána el kell párolni majd a lekvár sűrítésekor). Ezen még a szúrós szőrök átmentek, de a magok már nem. Újabb passzírozás következett egy sűrű hálójú, kisebb lyukú szűrőkanálon át. Végül jónak ítéltem a szőrmentesítést, és visszatettem főni, adtam hozzá egy fél  magozott, de héjastól külön megfőzött nagyobb birsalmát is, amit botmixerrel pépesítettem, közben édesítettem (ízlés szerint) a lekvárt. Az mondják, a csipkelekvárt méz sűrűségűre kell főzni, de jó hír, hogy nem ég le, magában is elvan, néha megkeverve, kis hőmérsékleten szépen lassan elfővöget sűrűsödik. Főzés közben néha hideg tányérra cseppentve a készülő lekvárból, majd a tányért hűtőbe téve, pár perc alatt kipróbálható mennyire fog besűrűsödni majd kihűlve a lekvár. 

Ennek a végeredménye finom, csak nagyon enyhén citromos ízű lekvár lett, a birsalma pedig sem az ízén, sem az állagán (kis kőmagocskák nincsenek) nem érezhető. Természetesen, ahogy szoktam, tartósító nélkül tettem el, jó tapasztalataim vannak, eddig még soha nem romlott meg.






Van, aki passzírozás helyett kimagozva főzi a lekvárt.

.Aki, nem akar passzírozgatni, megveheti a piacon a csipkesűrítményt.

Megjegyzések

  1. De ügyes vagy:) Én tegnap kaptam ajándékba egy üveggel nagynénémtől:) Így megspóroltam a főzést:)

    VálaszTörlés
  2. Ezt a citromos variációt jövőre megpróbálom. Köszönöm az ötletet !

    VálaszTörlés
  3. A nyírfacukor figyelembe vehető a tartósság eléréséhez, vagy itt inkább a hőkezelésnek van szerepe?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hőkezelés biztos, a nyírfacukor tartósító hatásának utána kell néznem. Én teljesen natúr gyümölcspépeket is szoktam eltenni, ezeket utólag ízesítem. Tavaly kökényből, galagonyából is pl. Még most is van belőlük, semmi bajuk. De fontos a sterilizálás.

      Törlés
  4. A nagyszüleim mindig akkor szedték a hecsedlit, amikor már megcsípte a dér, azt mondták, úgy finomabb! Én is nagyon szeretem a lekvárt belőle! :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát most már biztosan megcsípte, legalábbis felénk nagy hideg van.

      Törlés
  5. A csipkelekvár nagyon finom, én is főztem. Csak hát ebből nem főzünk sokat, pedig elfogyna a tízszerese is.

    VálaszTörlés
  6. Az egyik kedvencem, én is főztem, két aprócska üveggel lett belőle, ami már el is fogyott:) Nagyon tetszik ez a citromos recept, jövőre ki fogom próbálni:)További szép adventet kívánok Neked:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, remélem ízlik majd a citromos hecsedli, ha elkészíted. Neked és Mindenkinek szép Karácsonyvárást! Már nem kell sokat aludni!

      Törlés
  7. Nagyon jól lehet magozni a villany húsdarálóval, egy magozó adaptert kell hozzá venni.
    A fagyasztásos utáni főzési ötletet köszônöm. Biztosan lerövidíti a főzési időt.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm az ötletet, sajnos villany húsdarálom még nincs, de ha lesz adaptert is beszerzek hozzá.

      Törlés
  8. Szertnek hozzaszolni, lehet valakinek segit.termeszetesen a bogyo a zöld szara nelkül kell felhasznalni,fözes elött alaposan meg kell mosni , minden ami nem odatartozik az feljön a viz szinere es el lehet tavolitni. Azutan annyi vizzel ,hogy ellepje megfözzük a bogyokat puhara. A paradicsom passzirozon aminek ket hengeres passzirozoja van atpasszirozzuk adagoljuk a levet is hozza amiben fött, igy könnyen megy a passzirozas. A masodik passzirozas a sürü szitan a magok között levö tüskek miatt törtenik.Letezik egy gomba alku fabol keszült szerszam ,ezzel dörzsöljük at a szitan ,ez a fazis szinten eleg könnyen megy es ha aszerszamok megfelelöek kapunk egy tüskementes szirupot.Ez eleg hig ,lekvarnak nem megfelelö, ezert el kell parologtatni,azaz fözzük, megpedig cukor nelkül mindaddig mig eleri a kivant sürüseget, ezutan adjuk hozza a cukrot, izles szerint, figyelembe kell venni, a cukor kicsit higitja a masszat.A tartositas mindenkinel a mar megszokott eljaras szerint.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Marica! Köszönjük a hasznos kiegészítést!

      Törlés
  9. A c vitamin többsége eltünik magas hömérsékleten fözve ezért 80 fokig hevités a célszerübb én hétig fötem igy de jo lett

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. gondolod, hogy 80 fok az nem sok neki, ráadásul egy hétig főzve? Marad belőle valami?

      Törlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések