A datolyaszilváról, egy a hazánkban is termesztett, igazi téli gyümölcsről és felhasználásáról

Persze hol máshol, mint a pécsi piacon, minden télen kapható ez a nálunk is termő csodagyümölcs. Nekem csodálatos azért is, mert a decemberi zord időben érik be, de csodálatosan édes és persze csoda-gyógynövényként is említik. Tudományos neve is érdekes, mert hát melyik más növényt neveznek "kaki"-nak. 


A datolyaszilva (Diospyros kaki) decemberben érő gyümölcs, bár nálunk nem vadon él, de mindenképpen egy különlegesség. A pécsi vásárcsarnokban minden télen megvásárolható, és előnye, hogy nem külföldről érkezik, hanem Pécs mellett terem. Őshazája Kelet-Ázsia, az ébenfafélék közé tartozik. Természetes élőhelyén folyópartokon nő, így vízigénye magas. 
Éretten nagyon édes a gyümölcs, igen magas a cukortartalma (25 %), rostokban és vitaminokban is gazdag. Különösen magas az A-vitamin tartalma, de C-vitaminban is jelentős, és B1, B2, B3 vitamint is tartalmaz. Ásványi anyag tartalmából a magasabb foszfor, kálcium és vastartalom emelhető ki.
Némi hátránya, hogy éretten nem túl állékony, puha leves, így akik a beleharapva harsogó, kemény gyümölcsöket kedvelik, azoknak gyümölcsléként vagy salátában ajánlott, és elsősorban nyersen, mert mint a legtöbb gyümölcs nyersen a legegészségesebb.     


Finom egészséges, számos gyógyhatással is rendelkező gyümölcs. Éretlenül fanyar, éretten finom édes. Éretlenül aszalni is lehet, akár egészben is. Éretten gyümölcsitalokhoz, salátákhoz, édességekhez használható, így vitamintartalma sem sérül. Süteményekbe, kenyérbe is süthető. 



Gyógyhatásait is sorolhatjuk (a keleti, hagyományos felhasználás alapján). Más a hatása az érett, az éretlen, az aszalt és a főtt gyümölcsnek is. Az éretlen gyümölcs, gyümölcslé szívvédő csodaszer, magas vérnyomás, érelmeszesedés, vérszegénység, fogínysorvadás, pajzsmirigybetegségek megelőzésében fontos. A szárított gyümölcs köhögéscsillapító. Nyersen,  külsőleg vérzéscsillapító, belsőleg székrekedés ellen jó. A főtt gyümölcs viszont már hasmenés ellen hatásos.

 


Megjegyzések

  1. Nagyon szeretem! Én nyersen, önmagában szoktam enni! Kicsit olyan, mint az almaállagú barack! :-D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is szeretem, édesítésre is kiváló lenne lekvárokhoz, ha nem lenne viszonylag drága.

      Törlés
  2. Nagyon tetszik amit írtál és a linkek is szuperek! Nem is tudtam, hogy otthon is termesztik...
    Mi is nagyon szeretjük ám, itt télen megfizethetö áron kapható. Vodkába téve 4 hét után nagyon fini likör lesz belöle! ;-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, én sokat nézelődök nálad! A likőrt kipróbálom!

      Törlés
  3. Biztos finomak. Sajnos nem ismerem.
    Békés, boldog karácsonyt kívánok!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, én is kívánok minden szépet és jót az Új Esztendőre!

      Törlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések