Galagonya-birs lekvár és galagonya-alma lekvár


Idén sárgabarack nem termett, így most nem igen sorakoznak a kamrapolcon a családban igen kedvelt baracklekváros üvegek, ezért fontosabb lett más gyümölcsökből több lekvárt főzni. Sorban készítem a lehulló almákból és körtékből az almalekvárt és a körtelekvárt, és sor kerül a birslekvárra is. Nagy sikere van ezeknek a krémes, lágy lekvároknak, már most jól fogynak a reggeli pirítósokon. Tavaly készítettem a képen látható galagonya-birs lekvárt, az is hasonlóan krémes volt, de ez a lekvár mostanáig nem került fel a blogra. Most ezt is ismételni fogom, mert idén csodálatos hatalmas termések pirosodnak a galagonya bokrokon.



Elkészítés:

Hozzávalók: birsalma vagy birskörte vagy alma, galagonyatermés, pici só, cukor vagy más édesítés, citromsav vagy citromok kifacsart leve (ez hozza ki a galagonyahéjból a piros szint és a lekvárnak kis savasságot is ad természetesen). A mennyiségeknél egy szempontot érdemes figyelembe venni csak, mégpedig a galagonya mennyiségét. Egy nagyobb adag galagonya kell azért, mert kevéssel nem érdemes vacakolni. Ahhoz mérten kell szerintem legalább ugyanannyi alma vagy birs, de ez sincs kőbe vésve.

Külön főztem meg birseket, illetve az almákat és külön a galagonyát, amit passzírozni kell. Majd a kétféle gyümölcspépet összekeverve édesítettem, pici só is ment bele, és készre főztem. Nem kell hosszú ideig főzni szerencsére, mert mindkét gyümölcspép elég sűrű. Az édesítés ízlés dolga, és mivel alapos hőkezeléssel cukor nélkül is eláll, így kevés cukorral édesítve sem lesz semmi baja. 

A birs és a galagonya aránya: nincs tuti arány, legyen szép színe, ezért én a galagonyát tekintem alapnak és ahhoz adom a birs vagy almahúst addig, míg a kívánt színt elérem. 

A birsek, almák főzése: A kívülről alaposan megtisztított birseket (almákat) ha egészségesek csupán csak félbe vágva, magházastól és héjastól felteszem vízben főni. Míg fő, figyelem, nehogy túlfőjön, nehogy darabokra essenek szét a gyümölcsök. Ha kukacosak, akkor a sérült részt főzés előtt kivágom. Mikor a birsek vagy az almák megfőttek, kiveszem őket a léből, és hagyom kihűlni. Majd kihűlés után vágom ki a magházat. A birsek esetében a magház környékét is alaposan kikanyarítom, mert ott sok a kősejt, és az nem feltétlenül kell a lekvárba. Egy kanállal kikanalazom a gyümölcshúst is a héjból, az almáknál ez fontos, a birs héja akár maradhat is, ha összeturmixoljuk a gyümölcshúst.

Gyorsan megy így, és a héjastól főzés miatt kevéssé esik szét a gyümölcs, illetve kevéssé lesz vizes majd a lekvár.Továbbá a héjban és a magházban levő pektin is kifő, ami segíti a lekvár besűrűsödését. A főzőlevet sem szabad kiönteni, mert lehűtve kiváló, üdítő ital. A gyümölcshúst pépesítem, de maradhat darabos is kissé. 

A galagonya főzése: A galagonyát az itt korábban már leírt módon előkészítem, de víz helyett a birs vagy az alma leöntött főzőlevében főzöm, majd passzírozás után keverem a birs vagy az alma főtt gyümölcshúsához. Ezután édesítem, és lehet fűszerezni is, pl. vaníliával, citromhéjjal vagy fahéjjal. A keverék lekvárt alaposan összefőzöm, majd csírátlanított üvegekbe töltöm, és szintén csírátlanított (kifőzött) tetőkkel lezárom. Rövid fejtetőre állítás után az üvegek mehetnek is a száraz dunsztba.

Tipp: citromlé illetve citromsav helyett használtam már a nagyon savanykás ízű japánbirset is, amiből néhány szemet lereszelve vagy leszeletelve együtt főztem a galagonyával.

nekem a vadgyümölcsökhöz bevált passzírozó típus ilyesmi több méretű szűrővel, de nem márka lényeg, hanem a forma.

Óvatosság: A galagonya a szívre- és az érrendszerünkre ható gyógynövény, ennek megfelelően fogyasszuk! Gyerekeknek pedig éppen ezért igen mértékkel vagy nem ajánlott fogyasztása. Ritka esetben a termés fogyasztása felnőtteknél is okozhat hirtelen vérnyomás-esést, ájulást, allergiás reakciókat.

Erdőkóstoló a Facebook-on még több tartalommal,

Megjegyzések

  1. És azt a gyönyörűséges bagettet is Te sütötted, amire a lekvár került? Milyen receptet használtál hozzá, illetve mi a technikája, hogy így nézzen ki?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! Őszintén szólva nem is emlékszem, oly régi a fotó, de ez annyira szép, hogy biztosan nem én sütöttem. Egyébként szoktam én is, és ez nem bagett, hanem gyökérkenyér, aminek a tésztája ciabatta-tészta, szóval belül nagy lyukak vannak tésztában.

      Törlés
  2. Nagyon szuper ötlet a gyümölcsök vegyítése :) én annyit tennék hozzá, saját tapasztalatból, ha külön főzöd a birst, nagyon jó módszer kuktában egészben főzni az almákat. Így szintén kifő a héjból a pektin, az egészben hagyásnak az az előnye, hogy a darabolás sokszor nehéz mert kemény a gyümölcs, illetve sokat kell babrálni a férges részekkel. Ha egészben hagyod és főzés után fejted le a gyümölcshúst, a férges részek egyben maradnak, olyan kemények, hogy esély sincs lefejteni a hússal. Gyors és kényelmes módszer a daraboláshoz képest, nekem bevált.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi az ötletet, ki fogom próbálni. :)

      Törlés
    2. Az nem teljesen világos nekem, hogy miért jó az, ha kifő a gyümölcsből a pektin, amennyiben a lekvárhoz ez a főzővíz nem kerül hozzá? Jól értettem vagy félreértettem valamit?

      Törlés
    3. valószínűleg marad elég a gyümölcshús körül, viszont kioldódik az egyébként kemény és ehetetlen magházakból. De ki kell próbálni így is úgy is!

      Törlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések