Citromos, hegyi kakukkfüves, fenyőtinórus, borsos tokány hajdinával

Nyár végétől egészen októberig virágzik a hegyi kakukkfű a réteken, és ha szerencsénk van, ősszel összetalálkozik a fekete- és erdei fenyvesekben gyakran tömegesen megjelenő szemcsésnyelű fenyőtinóruval. A fenyőtinóru fiatal példányai teljes egészében használhatók pl. egy borsos tokányban.

Citromos kakukkfüves, fenyőtinórus borsos tokány hajdinával

Hozzávalók, elkészítés: 
- 20 dkg sertéscomb csíkokra vágva
- 10-15 dkg fiatal fenyőtinóru, szeletelve 
- 1 csapott kanál mangalica zsír 
- vékony szelet kolozsvári szalonna kockázva
- 2-3 kanál magasabb zsírtartalmú tejföl
- fűszerek: só, citromos bors, késhegynyi kurkuma, 4-5 ágacska citromos kakukkfű (egyben), pici reszelt citromhéj, 2 nagyobb gerezd fokhagyma, 2-3 szál petrezselyemzöld apróra vágva

A gomba előkészítése: A ragadó kalapbőrű fenyőtinórukat megmosni nem szabad (szerintem sokat ront a víz az állagukon), helyette tisztán kell gyűjteni (földes tönk nélkül, kalapbőrt letisztítva), és szeletelés előtt fontos a nyálkás kalapbőrt lehúzni (ehhez ajánlott a gumikesztyű, mert barnára feketére festi a kezet a kalapbőr). Ha idősebb a gomba, akkor a termőréteget is le kell venni, mert nyálkásítja az ételt).

Elkészítés: A kolozsvári szalonnát a kanál zsíron pirítottam, majd hozzáadtam az apróra vágott fokhagymát, mikor az illatosra sült, hozzáadtam a csíkozott húst, azt fehéredésig pirítottam. Ezután a húst sóval, citromos borssal és a kakukkfű ágakkal, pici kurkumával fűszereztem, majd felöntöttem annyi vízzel, ami ellepte, és fedő alatt szinte puhára pároltam, ha szükséges a vizet lehet pótolni, és a hús a végén kicsit le is pirulhat. Ezután hozzáadtam a gombát és az apróra vágott petrezselymet, azzal készre pároltam (a gomba már nem bő lében fő, inkább csak a zsiradékon, keverés mellett párolódik). Amikor elkészült, hőkiegyenlítéssel a tokány levéből kivéve kikevertem a tejfölt, és behabartam az ételt; újramelegítettem, de a tejföllel már nem forraltam. Keményítőt, lisztet nem tettem a habarásba, így is elég sűrű lett (több tejföl hozzáadása esetén keményítővel szoktam sűríteni). A legvégén fűszereztem egészen pici reszelt citromhéjjal, és beállítottam az ízeket (só, bors, citromos íz). A kakukkfű ágakat tálalás előtt kivettem. Sós, babérleveles, borsos vízben főtt hajdinával tálaltam.     

Vadon gyűjtött összetevők az ételben:
szemcsésnyelű fenyőtinóru (Suillus granulatus)
hegyi kakukkfű (Thymus pulegioides)


hegyi kakukkfű (Thymus pulegioides)
citromos illatú késői virágzású vad kakukkfű
Szemcsésnyelű fenyőtinóru (Suillus granulatus)
Erdőkóstoló a Facebook-on még több tartalommal,

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések