Erdeigomba-pörkölt túró-rizslisztnokedlivel

Ha sokféle erdei gombához sikerül jutni, akkor a gombapörkölt kihagyhatatlan. A gombafajokban gazdagabb őszi időszak különösen alkalmas vegyes, erdei gombapörkölt főzésre, mert sokféle gombából az igazi a gombapörkölt, és sokféle gombához inkább ősszel lehet szerencsénk. 
Hogy mi kerül a pörköltbe, az nyilván attól is függ, mely ehető gombafajok termőtestei gyűjthetők éppen. Az összeállításban, a fajok arányában szempont lehet még az, hogy vannak igen aromás fajok (pl. szürke tölcsérgomba, lila pereszke), amikből kevesebbet szabad tenni az ételbe, illetve az egyéni érzékenység is. Elég sokan vannak, akik egyes fajokat nem tudnak fogyasztani. Ilyen a szürke tölcsérgomba is, és az ősszel bőven termő, ehető tuskógombák alapos hőkezelés mellet is okozhatnak kellemetlenségeket. Én olyan gombákat használtam csak, amit a családban mindenki meg tud enni kellemetlen következmények nélkül.    


Gombapörkölt készítése:

A gombákat megtisztítottam, és feldaraboltam. Volt köztük ízletes vargánya, fehér vargánya, barna nyálkásgomba (kalapbőrt le kell húzni), gesztenyebarna tinóru, lila pereszke, ízletes rizike, fiatal aranytinóru, szemcsésnyelű fenyőtinóru (kalapbőrt le kell húzni), sárga gyűrűstinóru (kalapbőrt le kell húzni), barna tinóru, rókaszínű és tölgyfa érdestinóru (csak a kalap használható). A gombát dekára nem mértem le, de összevágva úgy kb. négy-őt csészényi volt.

Pici füstölt szalonnakockával dúsított zsiradékon üvegesre pirítottam 1 jó nagy fej apró kockákra vágott vöröshagymát, majd adtam hozzá elég sok (6 közepes gerezd) apróra vágott fokhagymát is. Amikor ennek is már érezhető volt az illata, lehúztam a lábast a lángról. Mikor picit hűlt, egy jó evőkanálnyi, rendes színű, házi, őrölt pirospaprikát oldottam fel a zsiradékban, míg a paprika szépen kiadta színét, majd a hagymás alapra tettem az összevágott gombákat. Fűszereztem, sóztam, adtam hozzá egy kisebb, friss paradicsomot hámozva, kockázva és egy erős hegyespaprikát is egészben, csak bevágva. Pici vízzel felöntve (óvatosan, mert levet is enged), sűrűn ránézve, néha megkeverve, ha kellett, a levet pótolva készre főztem. Fűszerek: só, őrölt fekete bors, őrölt kömény, majoránna, friss, citromos kakukkfű, babérlevél. 

Túrós rizslisztnokedli készítése:

2 nagyobb tojás, 6 evőkanál rizsliszt (Nagykun), 250 gramm túró, kb. 1 dl víz, só, apróra vágott petrezselyem (kb. egy evőkanálnyi). Mindezeket alaposan összekevertem. Keményebb állagú kell, mint a búzaliszt-nokedlihez szükséges, tehát nem cseppenve folyó, hanem inkább túrógombócszerű tészta kell. A tésztát sózott, picit olajos, lobogva forró vízbe szaggattam egy kiskanállal (nokedli szaggatóval nem működik, 1 galuska próbafőzése ajánlott), a búzaliszt nokedlihez hasonló idő alatt megfőttek a rizsgaluskák is, és feljöttek a víz tetejére. Finoman kell velük bánni, mert kezdetben igen puhák, lazák, de, mint a túrógombóc, ezek is kissé utólag még keményednek. Először készítettem ilyen túrós rizsliszt-nokedlit, meglepően jó állagú és finom ízű lett, és a gombapörkölthöz is jól illett.

Tálaláskor kevés vágott petrezselyemzölddel és kevés morzsolt fetasajttal szórtam meg az ételt.

Vadon gyűjtött összetevők az ételben: 
- gesztenyebarna tinóru, lila pereszke, ízletes rizike, fiatal aranytinóru, vargánya, szemcsésnyelű fenyőtinóru, sárga gyűrűstinóru, barna tinóru, rókaszínű és tölgyfa érdestinóru
- hegyi kakukkfű (Thymus pulegioides) (citromos illatú)


A saját gyűjtésű gombákat lássa szakellenőr!
  

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések