2012. július 31., kedd

Vadszeder lekvár


Lassan itt az ideje a az erdei szederlekvár készítésének. Nekem ezzel a bejegyzéssel könnyű dolgom van, mert fotóalanynak elég sok tavalyi vadszeder lekvárom maradt. Bár az üvegeken nem az áll, hogy vad (akkor még nem gondoltam rá hogy fotóalanyok lesznek), de tényleg a közeli erdőszélekről és a vágásokban felnőtt szederbokrokról származnak. Szederlekvárt készíteni nagyon könnyű, ha aki gyűjti, tisztán, kocsány és levél nélkül hozza haza a gyümölcsöt. Megmosni is inkább csak azért kell, hogy a szemekre tapadt levél és virágdarabkákat lemossuk.


Nálunk igény a magnélküliség, így botmixerrel átdolgoztam, majd feltettem főni. Több részletben készült, van amelyikbe citromfüvet és/vagy reszelt citromhéjat is tettem ízesítésnek, de ezek nélkül is isteni. Amikor összeforrt, lekapcsoltam a lángot, és lefedve hagytam állni, mert közben magában is némileg tovább fő, majd átpasszíroztam. A lekvárba csak mag nélkül a gyümölcshús került, amit  visszatettem főni, közben édesítettem, majd egy rövid főzés után üvegekbe töltöttem. Szépen besűrűsödött, mert a szeder pektintartalma elég magas, és a gyümölcshéjban és a magokban található pektin belefőtt még passzírozás előtt. Készítettem darabos szederlekvárt is, mégpedig úgy, hogy a passzírozás után keletkező pépbe egész szedret tettem, kb. egyharmad mennyiségben. Ezzel főztem tovább addig, míg átforrósodtak az egész szedrek, de még nem estek szét. Én így szeretem a legjobban, de minden formában jöhet.



A kipasszírozott maradék sem veszett kárba, hogy mi lett vele arról hamarosan.


10 megjegyzés:

  1. Elmegyek, megtekintem a vadszedrest:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ..remélem szép duci fekete szemektől roskadoznak majd!

      Törlés
  2. Nagyon guszta lett,és finom is biztosan! El is kanalaznék most egy kis üvegre valót belőle:))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Böbe! Neked is csak azt írhatom, hogy a tavalyi már elkelt az ideiből tudnék küldeni. (Nem értem a technika lelkivilágát, sokszor nem jelenik meg a válasz kommentem, most pedig lehet, hogy kétszer is meg fog?)

      Törlés
  3. Nekem is jó lenne egy két ilyen szép üveg szederlekvár:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát szívesen főzök Neked is az idei termésből, a tavalyi már elkelt!

      Törlés
  4. Hű én is szeretem és teszek el, csak a kertiből:)
    Nem is tudom, hol tudnék lekvárnyit szedni, a vadból.
    Nagyon finom lehet, kíváncsi vagyok (lennék) van-e jelentősebb ízbeli különbség...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én a kertit nem ismerem, így nem tudom van-e különbség.

      Törlés
  5. A szederből készűlt pálinkára vagy likőrre kíváncsi lennék.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bocsánat most vettem észre. Hát mi nagyon egyszerűen készítjük, de csak ágyasat. Jóféle kész pálinkába jó pár hónapra beleteszünk egész szedreket. Ha likőr, akkor hasonló az eljárás csak még édesített hígítást kap, vagyis víz, cukor plusz az ágyas pálinka. Gyorsított, ha a szeder kifacsart levét a pálinkát vagy valamilyen íztelen alkoholkészítményt (tisztaszesz, vodka) keverünk össze és édesítünk vagy még ízestünk. Én (bio) citromhéj ízét szeretem még benne, ezért azt is lehet beletenni és vaníliát. Ebbe gyógynövény keserű íze nem kell, így más nem kell bele. De mindenki saját szája ízére keveri. Barátnőm a szedret cukorral elkeverve érleli, majd mikor már szinte az egész folyik, akkor ad hozzá alkoholt.

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...