Gyűjtögetés vadon, de nem csak vadat - gyümölcsdömping elhagyottan

Hihetetlen, hogy mennyi elvadult gyümölcsfa van a határban, közeli erdőszéleken, bozótosokban sokfelé. Ezek a fák gondozatlanul is roskadásig tele vannak gyümölccsel. Valószínű, hogy lehetnek közöttük olyan régi fajták is, amik érdemesek megőrzésre, szaporításra. Ha valaki ilyesmivel foglalkozik, ezt biztosan tudja. Mindenesetre ezeket a gyümölcsöket úgy tűnik senki nem szedi, és persze senki sem gondozza, több éve figyelem, kár értük. Vannak almák, szilvák, kék szilva és rengetek "fosóka" szilva (sárga, piros), körték, nemes (nagy) körték és nemes beütésű apró körték is persze. Jól élnek a vadak. Vagy az, aki rászánja az időt és összegyűjti. Persze csak biztosan gazdátlan fákról! 













Ági útszéli szilvából készít befőttet, rozmaringos szilvás kenyérlepényt

Megjegyzések

  1. Mi is mindig begyűjtjük, amit nem szed le senki. Az utolsó képen a ringlóbarack. Vagyis mi csak csengőbaracknak hívjuk. :)Nagyon finom belőle a lekvár is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Utolsó képen mi fosóka szilva hívjuk, igen lekvár finom belőle.

      Törlés
  2. Igen, tudom. :) De annak is van két fajtája, a szilvaízű és a barackízű. Mi csak a barackízűt szedjük, a szilvaízű nagyon leves. Különbség a kettő között, hogy a barackízű sosem pirosodik be, sem a húsa, sem a héja nem áttetsző.
    Pár hete mahóniából csináltunk lekvárt, Te szoktál olyant? Nagyon finom. (Nem mérgező, pedig sokan azt hiszik.)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm az információkat, és van, aki még citromos ízűt is említett a FB-on. A mahónia termést én is kóstoltam, de még csak nyersen, savanyú, de jó színe van. Olvastam én is az ellentmondásos információkat, ezért itt a blogon még nem reklámoztam.

      Törlés
  3. Én nekik hiszek: https://secure.uuhsc.utah.edu/poison/plants/index.cfm?action=main.ViewPlant&plant_id=14
    Némethonban is népszerű.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. köszönöm, azért ha nem kattint rá valaki,akkor simán mérgezőnek véli a mérgezők listájában. Tudod nagy felelősség mit írok itt a blogon, de más az, ha én kóstolom az csak az én gondom, de más ha reklámozom, tehát még nem reklámozom. Nem mindig az baj, hogy amerikaiknak hiszek-e, hanem hogy nálunk is ugyanaz van-e, mint ott. Fajra persze biztosan, de vannak ökológiai változatok más termőhely, más anyagok vagy legalábbis el tudom képzelni. Olvastam már olyan fajról amiről azt írják a világ különböző részein is lehet más hatóanyag benne. Szeretném mindig tudni miért tartják mérgezőnek nálunk. Néha tévedésből, néha azért mert a növény minden része mérgező, de termése virága nem, viszont ezt nem hangsúlyozzák. Van számos faj aminek általában virága termése ehető, még akkor is ha minden más része mérgező, mégis mérgezőként van elismerve. Te hol élsz itthon vagy máshol?

      Törlés
  4. Itthon most már. A faj ugyanaz különben. A mahónia gyökeréből és kérgéből készítenek krémet, pszoriázis gyógyítására, úgy tudom. Az persze nem ehető.
    Tudom, miről írsz, nekem hasonló a hobbim, ami Neked. Nekem is van olyan lekvárom, aminek azért nem adom tovább a receptjét, mert félek, hogy baj lesz a gyűjtögetésből. Ez nagy felelősség, bizony. Ha csak arra gondolok, hogy a medvehagyma gyűjtögetés pl. Sopronban veszélyes annak, aki eszetlenül, kaszálva gyűjti.
    Gondoltam én is a blogírásra, de Te úgyis írsz, kettő meg minek. Nagyon jó, amiről írsz, sokat nézegetek róla. Tegnap pl. a sóskaborbolyát, jó lenne a kertbe ültetni, elég messze van a búzaföldektől. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Azért kíváncsi lennék miket készítesz, ha van kedved, kérlek jelentkezz be a vadnövény gasztronómia csoportba (jobb felső sarokban, Facebook kell hozzá).

      Törlés
  5. Kedves Erdőkóstoló, a google a mahóniás keresésemre feldobta ezt a posztot. Olyan mesésen illatos a virága, hogy eszembe jutott, hogy szörp. Szerinted tud működni?
    Köszönöm
    Ildi

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések