Akácvirágszörp, akácital és akácvirágpuding (cukor és tartósítómentesen is)

Most már itt volt az ideje az akác virágzásának és az akácszörp készítésnek, mert a tavalyiak pár hete teljesen elfogytak, amikor rákaptunk a "vadzöld ital" készítésre akácvirágszörp ízesítéssel, amit korábban itt készítettem.

Az akác ital és az akácszörp elkészítésére nincs egy tuti recept, az alapok viszont ugyanazok: Sok akácvirág, víz, citromsav és / vagy citromlé + citromhéj, édesítőszer (répacukor, nyírfacukor, fruktóz, stevia, méz vagy más édesítő). Mindegyikkel elkészíthető, és el is tartható. A mézzel annyi gond van, hogy nem melegíthető, ill. ha melegítjük minden, amitől jobb a méz másnál, az elbomlik. 

Aki készített már bodzaitalt, bodzaszörpöt annak ismerős az eljárás, a különbség, hogy sokkal több akácvirág kell ahhoz, hogy finom aromás italt, szörpöt kapjunk, mint bodzavirág. Lehet a két virágot, a bodzát és az akácot keverni is. Ebben az esetben jóval kevesebb bodza legyen, néhány virágernyő is elég az akácvirágok közé, különben a bodza elnyomja az akác ízét.  

Én hidegen, és hideg helyen tartva, két-három napig, egyszer-egyszer megkeverve, áztatom ki az illat és ízanyagokat az akácvirágokból. A cukrot vagy az összes cukrot nem feltétlenül kell az elején beletenni, mert könnyebben elkezd erjedni, és helyet is foglal, így jóval nagyobb edénybe kell tenni. Olvastam, hogy van, aki ledarálja virágokat. Szerintem erre nincs szükség, és nem vagyok benne biztos, hogy jó, és ugyanaz az íz lesz, de ki lehet próbálni. Én nem próbáltam, mert az alábbi is jól bevált eddig.  

Ahogy én készítem:
5 literes befőttes üvegben, vagy egy kb. akkora rozsdamentes edényben készítem.

Ebbe az üvegbe az akácvirágok közé, kevés,
fagyasztóból előszedett, tavalyi csipkebogyót,
galagonyabogyót és friss mentát is tettem.
A cukor és a citrom aránya, és mennyisége ízlés kérdése is, lehet kísérletezni, kóstolgatni, kezdéskor csak részben ízesíteni, és a számunkra optimális ízt a végén beállítani.

Akácvirág ital 
5 literes edényhez, amiből 4 liter ital lesz

Fél-egy liter virág lazán mérve (de minél több annál jobban akácvirág ízű)
3 l víz
2 biocitrom mindene (leve belecsavarva, héjának sárga része lereszelve, a maradék is beáztatva). Jobb a biocitrom, mert a nem bio héját vegyszerekkel kezelik.
1-2 evőkanál citromsav ízlés szerint, vagy citromlé izlés szerint
60-80 dkg xillit vagy cukor, méz ízlés szerint
A fentieket  a kiválasztott edényben összekeverem, és napi egy-kétszeri keverés mellett, hagyom állni, cukor is közben feloldódik.
1-3 nap állás után leszűrve, üvegekbe töltve, hűtőben tartva, eláll legalább egy hétig. Műanyag üvegben le is lehet fagyasztani, és üvegenként elővenni. 

Akácvirágszörp:
5 literes edényhez, 5 liter szörphöz, amit három-négyszeresére higíthatunk.

3 liter víz 
3-5 liter akácvirág
4 biocitrom leve és héja reszelve, majd karikákra vágva az egész citrom 
50-75 g citromsav vagy kb. 1kg citrom leve
2 kg cukor vagy ennek megfelelő egyéb édesítő
2 csomag vaníliás cukor - ez elhagyható
Több cukorral és citromsavval is lehet eltenni, de akkor szerintem a cukor és a citrom elnyomja a finom, lágy akácvirágízt. 

Az akácvirággal teljesen teleraktam az 5 literes befőttes üveget. A citromsavat kevés vízben feloldottam, belecsavartam a citromok levét is, és belereszeltem a héjukat. Ráöntöttem virágokra a 3 l hideg vízzel együtt. (5 l virág esetén teljesen tele lesz az üveg). Végül a citromok héját felkarikáztam és az üvegbe tettem, amennyire tudtam a virágok alá. Egy-három napig maradhat így, tovább ne, és meleg helyen inkább csak egy-két napig, mert elkezdhet forrni. 

Akinek piros csészelevelű akácvirágai vannak (ez az illatosabb), ott a citromsavtól a csészék piros anyaga szép halvány rózsaszínre színezi a szörpöt. Ha nem ilyen az akácvirág, hanem zöld csészelevelű, akkor akár lehet színezni is a szörpünket, mert egyébként áttetsző színű lesz, ami persze nem baj. 
Színezni lehet a szörpöt az érleléskor, az akácvirágok közé tett, 1 teáskanálnyi, szárított hibiszkuszvirággal. 

Hibiszkuszvirággal színezett akácvirágszörp részben még szűrés előtt
Ha hibiszkuszvirágunk nincs, egy hibiszkuszvirággal kevert csipkebogyótea filtert is beáztathatunk, esetleg használhatunk rózsaszirmot is.
Két három nap után a befőttes üvegből kiszedjük a virágokat és a citromot, leszűrjük egy olyan edénybe, amiben melegíteni lehet egyszerre az egészet és még belefér a cukor is, vagyis, kb. 6 literes lábas szükséges. Én kézzel jól kicsavarom virágokat, de ha valaki hidegen, azonnali használatra teszi el, akkor inkább ne kézzel csavarjon. Ha nincs 6 literes lábas, akkor a befőttes üvegben keverjük össze, és két részletben melegítsük.
     
A leszűrt kicsavart léhez hozzáteszem a cukrot (én idén xillittel és répacukorral is készítettem), majd melegítettem (de nem szabad forrnia) míg a cukor teljesen feloldódott. Utána még egy fél órát, a sterilizálás miatt, gyöngyözésig, kis lángon melegítettem. Közben a szörpnek szánt üvegeket és tetőket kiforraltam. A tölcsért és a merőkanalat is forró vízbe tettem használat előtt. Ezután ügyelve a sterilitásra feltöltöttem, és azonnal lezártam az üvegeket. Néhányszor fejtetőre állítva, s úgy tartva, végül betakargatva hagytam kihűlni a kész szörpöket. Ha jól zárnak a tetők, kihűlés közben légmentesen záródnak. Elméletileg, és eddigi gyakorlat szerint, így nem szabad megromlaniuk tartósító nélkül sem. Ha celofánt használunk záráshoz, a levágott celofánlapokat tegyük forró vízbe használat előtt.

Akácvirágszörp

Tartósítószeres, hidegen készülő akácvirágszörp változat a receptvarázs.hun

Ha már volt szörpöm, készítettem belőle akácvirágos pudingot. Egy vanília pudingport 2,5 dl tej + 2,5 dl akácvirágszörppel főztem meg, cukor nem kell bele. Finom lett.

Akácvirágos puding



Megjegyzések

  1. Húú, remélem nem sokára eláll az eső és mehetünk az erdőbe gyűjteni!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Elállt az eső, de a hétvégén, ahogy látom sok eső lesz,és hideg, szombat délelőttig még mindenki gyűjthet bodzavirágot és akácvirágot is.

      Törlés
  2. Nagyon szépek:) Korábban én is próbálkoztam stiviával, de nem tudtam megszokni az ízét:( Alig várom, hogy nálunk is legyen akác. Nagyon érdekes, mert 2 km-re tőlünk már teljesen virágba borultak a fák, de sajna országút mellett, így a szedés nem jöhet számításba:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Most már biztosan kivirágzott az akác, de vannak későbbi virágzású példányok is. Felénk már javában virágzik a bodza is, így, aki bodzaszörpöt is készít, a hétvégén arra is sort kellene kerítenie.

      Törlés
  3. Nagyon jó ötlet a csipkebogyó, ill a hibiszkusz színezék gyanánt, én is szoktam teafiltert erre használni.. Éppen ma készítettem akáclekvárt, de én a zöld részekből kihúztam a virágokat. Szörphöz nem kellett volna? Csak kérdem, mert lehet, hogy feleslegesen dolgoztam ennyit..:D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A szörpnél csak az ízanyagokat áztatjuk ki, lekvárnál bele kell főzni a virágot és a zöld részek elronthatják az ízt. De van aki a lekvárban is benne hagyja a csészeleveket. Persze kérdés, hogy zselé készül, amiből kivesszük a virágokat, vagy igazi lekvár, amiben benne marad a virág is. A szörpöt azonban biztosan nem rontja el a csészelevél, ott nem kell bajlódni a szirmok kicsipkedésével.

      Törlés
  4. Ámulok és bámulok, hogy milyen jó receptjeid vannak! :-)

    VálaszTörlés
  5. Nálunk rózsaszín virágú akác nő a kertben. Az is megfelelő a szörp készítésére?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. a rózsaszín akác minden részét mérgezőnek jelzik, nem ehető, nem áztatható fűszerként a virága sem

      Törlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések