Vargányás savanyúkáposzta-leves egyszerűen

A szárított vargánya és a savanyított káposzta párosítása az északkelet magyarországi erdős tájakon hagyományos téli étel, van, ahol kifejezetten karácsonyi fogás. Palócföldön, Gömörben, Kárpátalján is főzték régen vagy most is, de a ruszinok is magukénak vallják. Lelkesen mesélt róla egyszer nekem a pécsi ruszin közösség vezetője is, és az ő hatására el is határoztam, hogy egyszer meg fogom kóstolni. Utánanézve ennek az ételnek úgy tűnik, hogy az alap a savanyított káposzta és a szárított vargánya, plusz gyökérzöldségek, de gazdagították füstölt csülökkel, füstölt kolbásszal  és belefőzött árpagyöngyével, hajdinával is. Én egy egyszerű alapváltozatban készítettem most. Szerintem finom és legközelebb egy gazdagított csülkös-kolbászos változatot is készítek. Nem nehéz étel, nem zsíros és savanyúsága is segíti emésztését. Régen több napra előre is megfőzték, mert - bár a gombaételek gyorsan romlanak és szabály, hogy nem tartjuk meg másnapra vagy legfeljebb addig - savanykássága miatt ez az étel tovább is eltartható volt .   



Hozzávalók, elkészítés:

1 jó fél marék (de lehet több is) szárított vargánya előzetesen beáztatva
1 marék savanyított szálas káposzta
1 kisebb sárgarépa, fél petrezselyemgyökér karikára vágva
1 nagyobb gerezd fokhagyma apróra vágva
1 fél vöröshagyma kockára vágva
két három kanál tejföl, 1 csapott ek. liszt a habaráshoz (nekem rizsliszt)
Fűszerek: só, őrölt pirospaprika, őrölt bors, babérlevél, petrezselyemzöld, nem árt neki kis csípős egész szárított paprika sem
zsiradék a rántáshoz

A hagymát a fokhagymával kevés mangalicazsíron üvegesre pirítottam, majd hozzáadtam az őrölt paprikát. Mikor kiadta szép színét, akkor kevés vízzel felöntve ment bele a vargánya és a káposzta és a gyökérzöldségek és fűszerek. A káposzta megpuhulásáig főztem, közben a répák és a vargánya is bőven megfőnek.  Kiegészítettem vízzel, újraforraltam, és behabartam a lisztes tejföllel, beállítottam sós savanyú ízeket, kissé még a savanyított káposzta levével savanyítottam rajta.   
       

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések