A hazai közönséges zsidócseresznye (Physalis alkekengi) termése ehető vagy nem ehető?

A hazai közönséges zsidócseresznyét sokan ismerik, ha másképp nem, mint szép, őszi éke az erdőszéleknek. Lágyszárú, kis méretű növény, narancssárgára érő puha bogyókkal egy narancssárgára színesedő felfújt burokban. Lampionvirágként, dísznövényként sok helyen árulják is. Pár éve egy perui rokona a perui zsidócseresznye (Physalis peruviana) angol nevén Goldenberry is megjelent nálunk a piacokon és a kertekben is elkezdték termesztését. 

A közönséges zsidócseresznye (Physalis alkekengi) Winter Cherry néven ismert angol néven. Az amerikai kontinensen még számos faja él a nemzetségnek, de élnek máshol is a Földön, legalább 30 fajuk ismert. DE vigyázat nem tévesztendő össze a mérgező farkasalmával, aminek nincs a burokban színes puha bogyó termése
Sokáig nem akartam e fajról írni, mert azt gondoltam jobb, ha a megmarad "minden része mérgezőként" a köztudatban, mert az biztonságosabb. 


A faj szinte minden része tényleg mérgező, hasonlóképp, mint minden rokona a Physalis nemzetségben és családjában a Solanaceae vagyis burgonyafélék családjában. Mérgező a perui zsidócseresznye is, amit árulnak, ha pl. éretlen termést árulnak, mint láttam néhol, akkor a megvásárolt perui zsidócseresznye termése is mérgező. A nemzetség minden fajának mérgező ugyanis levele, szára és a termést védő burok is, és mérgező az éretlen termés is. Kivétel viszont az érett termés, a burokban levő bogyó, ami ehető, és ami miatt termesztik is több fajukat.

Vajon a mi zsidócseresznyénk lenne a kivétel? 

Mostanában egyre többször olvasom, hallom hogy kóstolgatják itthon is a mi zsidócseresznyénket. Kérdés is érkezett hozzám ehetőségével kapcsolatban. Angol nyelvű blogokon használják, főznek e fajból is ,hasonlóképpen perui rokonához. Úgy éreztem írnom kell valamit. Vajon ehető vagy nem? 


közönséges zsidócseresznye
Mely része és hogyan ehető:
Hiteles forrásokra hivatkozva (alább) a tejesen érett termés ehető, de zölden, éretlenül mérgező. Mérgező tehát a nem érett termés, a termésburok, a levelek és a szárak. Minden ami zöld és a termésburok narancsárgán is. Jó kérdés, hogy mikor érett meg teljesen a termés. Szép narancssárga és nem kemény, akkor érett. Nincs benne semmi zöld.

Miért merül fel egyáltalán hogy együk ne együk, ha ilyen bizonytalan az ehetősége? Én ettem már nem a legfinomabb, de nem is rossz. A gyümölcs vitamintartalma magas, kétszer annyi C vitamint tartalmaz, mint a citrom. Viszont nem terem tömegesen, tehát nem lesz soha az a gyümölcs, amiből megalapozzuk a téli vitaminfeltöltését szervezetünknek.

Ahol Európában is fogyasztják pl. az Olasz Wildcraftvita blog:


Vigyázat csak a teljesen érett termés ehető  a narancssárga burok azonban nem, az méregező

Háttérinformációk:

A növényről a számomra hiteles magyar forrásban ez olvasható:
Szabó László Gy. : GYÓGYNÖVÉNYEK ÉS ÉLELMISZERNÖVÉNYEK A-tól Z-ig 
(itt olvasható teljes anyag : http://www.melius.hu/gyogy/gyogynov-a-zuj.pdf)

Ez a közönséges zsidócseresznyére vonatkozó rész, idézve: 
"Physalis alkekengi L. – SOLANACEAE - zsidócseresznye 
Alkekengi fructus 
Honos Közép-, K- és DK-Európában, mérsékelt égövi Ázsiában, Indiai-szubkontinensen.Meghonosodott Amerikában is. A Középhegységben elég gyakori, máshol szórványos. Ártéri keményfaligetekben, aránylag száraz lomberdőkben fordul elő. Évelő lágyszárú, 0,3-0,6 m-re nő meg. A dísznövényként telepíthető Ph. peruviana L. (=Ph. edulis Sims.) érett bogyójának egresre, ananászra emlékeztető íze van.

Hatóanyag: kevés triterpén-lakton physalin, physalien, cryptoxanthin, szerves savak, pektin, gyanta, magvakban kb. 10% zsíros olaj 
Hatóanyag: korábban diureticum köszvény, reuma, májbetegség esetén, a friss termés ehető (kissé keserű). Homeopathia. "

További hivatkozások, ahol azt írják, hogy a közönséges zsidócseresznye (Physalis alkekengi) minden része mérgező, kivéve az érett termést: 
Tanaka. T. Tanaka's Cyclopaedia of Edible Plants of the World.
F. Chittendon. RHS Dictionary of Plants plus Supplement. 1956
Hedrick. U. P. Sturtevant's Edible Plants of the World.


Erdőkóstoló a Facebook-on még több tartalommal,


**********************************
Aki szívesen támogatná az oldal tartalmainak létrehozását, ITT van erre lehetősége, egészen egyszerű módon is: Erdőkóstoló adományvonal 
Köszönet minden támogatásért, de ha valaki nem tud vagy nem szeretne, anélkül is szabadon olvashat, tanulhat a blogon ehető vadnövényekről és gombákról.


Megjegyzések

  1. Ez nagyon fontos bejegyzés !!!!! Köszönöm! Van nekem is a kertemben,de díszként használom.

    VálaszTörlés
  2. Köszi a részletes írást, erről a szerintem nagyon finom bogyóról :)

    VálaszTörlés
  3. Úgy gondolom, hogy a C vitamin beszerzési lehetősége majdnem határtalan.... nem biztos, hogy pont ezzel kellene valakinek kísérletezni.
    Persze - felnőttek vagyunk, mindenki azt tesz, amit jónak lát.
    Én biztos, hogy CSAK a vázámba teszem és nem a hasamba.

    VálaszTörlés
  4. Mi rendszeresen fogyasztjuk,ezt a vad fajtát.Eddig még semmi bajunk nem volt tőle !Az éretlen termés amúgy is ehetetlenül rossz ízű
    ,kétlem hogy bárki is megenné.

    VálaszTörlés
  5. Én a Spar-ban láttam párszor, ott földicseresznye néven futott.

    VálaszTörlés
  6. Mármint nem a hazai, hanem a perui fajta szerintem.

    VálaszTörlés
  7. Akinek erre van gusztusa az inkább vegyen peruit, és vesse el a magját tavasszal (ha érdemleges mennyiséget szeretne, akkor neveljen palántát, ugyanúgy ahogy a paradicsomból tenné). Az legalább ízre is ér valamit.

    VálaszTörlés
  8. Köszönöm a hozzászólásokat! Vegyesek, ki szereti, ki nem,

    VálaszTörlés
  9. http://www.szabadfold.hu/cimlap/csaladotthon/kertunkudvarunk/termesszek_velem_ananaszcseresznye

    VálaszTörlés
  10. Kívánok Neked és családodnak békés, áldott ünnepet! :)

    VálaszTörlés
  11. köszi, anyám ezt szedett a lányommal, mint "borsót", kiakadtam (2 és fél volt akkor, anyám pedig 62, azt gondolná az ember, több esze van). szerencsére lányom nem ette, elmagyaráztuk, hogy hányna.

    VálaszTörlés
  12. ki tudna nekem írni befott receptet koszi

    VálaszTörlés
  13. ki tudna nekem írni befott receptet koszi

    VálaszTörlés
  14. ki tudna nekem írni befott receptet koszi

    VálaszTörlés
  15. befőttet én még nem láttam belőle

    VálaszTörlés
  16. ez a zsidó cseresznye számomra is nagy meglepetés, mert tegnap ünnepeltük a születésnapom egy étterembe, s azt gondoltam, hogy ez valami díszités a tányéromon,noha tudom ami a tányéron van minden ehető. Megettem a bogyót,s nagyon ízlett, a levelét nem mert száraz voltD

    VálaszTörlés
  17. A szerbek fogyasztják az érett közönséges zsidócseresznyét. Ez meglepő volt, mert én csak a peruit ismertem ehetőnek :).

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések