Eperlekvár, faeperlekvár, epres, citromos rétes, epres egyebek

Érik a fán termő eper, a fehér eper (Morus alba) fehér, fekete és rózsaszín termésű változata is. Az édesség és az aroma igen változó fánként is. Akinek van a közelében, érdemes kóstolgatni, gyűjteni.
Akár másfél-két hónapig is terem folyamatosan, hiszen egy-egy fa is sokáig folyamatosan érik, és az egyes fák érési ideje is kissé eltérő, így a június és július is eperben bő hónap lehet. Készítettem már belőle epres pezsgőitaltepres rétestepres túrófelfújtatepres gyümölcslevest és persze eperlekvárt is. Tavaszi zsenge levele ehető, tölthető, fermentálva savanyítva eltehető télire is. Így is kipróbáltam már.   


Eperlekvár 1.: Mivel fáról, tisztán szedtem az epret (fele fehér színű, fele sötétlila volt) egy-két nappal az esők után, nem mostam meg. Elég sok plusz vizet fel vett volna. Botmixerrel pépesítettem, majd átpasszíroztam, de igazából csak a kis száracskák (kocsányok) jöttek ki, a mag maradt. A magok mennyiségének csökkentése főzés közben lehetséges. Akkor ugyanis a magok felúsznak a lé tetejére és onnan lekanalazhatók. Persze mindet nem lehet, de a maradék már nem zavaró. Kóstolás mellett belecsavartam és a héját is belereszeltem pár citromnak. Részben a jobb íz miatt, részben, hogy szebb színe legyen, mert hiába sötétlila, ez is elkezd barnulni savak nélkül. Egészen sűrű lett a pép, amit főzéssel még sűrítettem majd édesítettem, vaníliával fűszereztem, a cukor hozzáadása után újra felforraltam, és egy kevés zselésítőt is adtam hozzá, de csak keveset, nem zselét akartam, csak kis sűrítést. A lekvárt még forrón üvegekbe töltöttem, majd száraz dunsztba tettem. 

túrófelfújt eperlekvárral

Eperlekvár 2.: Faeperlekvár pépesítés nélkül is finom. Ezesetben a lekvárnak csak kis részét készítem a fenti módszerrel az eprek nagy részét pedig egészben főzöm a lekvárba, előzetesen a kis kocsánykákat (száracskákat egyenként levagdosom). Az eperszemek megfőve nem esnek szét, hanem szépen egészben maradnak. Nagyon finom íyg is, és pl. kifejezetten jó egy ilyen darabos lekvárt egy joghurtba tenni vagy felfújtra, fagyihoz.    




Epres (faepres) rétes

A készen vásárolt réteslapokat egyenként picit beolajoztam. 3 lapot használtam egy réteshez Búzadarát (4-5 ek) pirítottam, azzal megszórtam a lapokat, majd egyenletesen elosztva rászórtam a faepret. Ráhintettem 1 cs. vaníliás cukrot, pici mézzel és sok reszelt citromhéjjal ízesítettem még.  Egy-két kiskanál tejfölpöttyöt szórtam még rá. Feltekertem (konyharuhára téve a konyharuha szélét megemelve könnyű tekerni (gurítani) ha szakadósabb a lap). A tekercs tetejét megkentem jó alaposan, vastagon rendes tejföllel (zsírszegény nem jó mert eláztatja). Mehetett a sütőbe pirosra sülni. 
   
faepres rétes, citromos
Az Erdőkóstoló FB oldalán már többen megosztották tapasztalataikat a faeperrel kapcsolatosan és itt, Áginál is találtok hasznosakat. Nyersen a legfinomabb, de nem sokáig áll el. Nyersen turmixokba tehető, de szerintem fűszerezve lekvárnak, sütikbe is használható. Van aki keveri meggyel ribizlivel és úgy esküszik rá. Persze pálinka és persze ecet is finom lehet belőle, azt talonban tartom, míg érik. A legjobb viszont a fa alatt állva csemegézni. Robert és Karen Amerikában több finomságot is készített belőle ricottás, epres süti, jam


Megjegyzések

  1. De jó :) Beírtalak, mert aki mégis szeretne készíteni lekvárt belőle, megtudja nézni Nálad :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, remélem másoknak is jól sikerül, szerintem fűszerezve nem rossz, de fontos, hogy a gyümölcs ízes változat legyen. Mert nagyon nem egyformák. A legtöbb fa magról kelt, ezért vannak rosszabb ízűek is.

      Törlés
  2. Imádom az epret, a fán termőt is, egyenesen a fáról szedve! :-)

    VálaszTörlés
  3. Én is a fáról szedve szeretem eszegetni, az idén készitettem ordás pohárdesszertet belőle:http://makacskakonyhaja.blogspot.ro/2013/06/ordas-faiepres-pohardesszert.html

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Kata, továbbítottam itt is: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=526785387370391&set=a.367768426605422.74218.315587761823489&type=1&theater

      Törlés
  4. Tipikusan az a gyümölcs, ami nem jut el a fazékig. Elég nagy mennyiséget is képes vagyok megenni belőle. Nagyanyáméknál volt egy hatalmas eperfa a tyúkudvar mellett. A tyúkok versenyt rohantak a lepotyogó gyümölcsért. Én inkább a fáról szedtem, és örökre a rabja lettem.

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések