Bodzakérdések

Lassan érik a fekete bodza (Sambucus nigra). A bokrokon már termés, miközben lágyszárú rokona a gyalogbodza (Sambucus ebulus) most virágzik. Nálunk a fekete bodza árnyékos helyeken még zöld, napos oldalakon már pirosodik.

Kérdést kaptam: Lehet-e a zöld bodzabogyóból bodzakaprit készíteni. Még nem hallottam erről, de van aki készít, találtam a világhálón receptet is. A bodza zöld részei, zöld bogyója is, azonban mérgező. Hogy savanyítva mérgező anyagok mennyiben bomlanak le erre nem találok megbízható forrást. Rosszullétet, hányást okozhat.  Érett termése is csak hőkezelve (főzve) és magját kipasszírozva ajánlott, legalábbis nagyobb mennyiségben. Tudom sokan nem passzíroznak, én azonban ajánlom, mert a mag is mérgező, kéksavat, hidrogén-cianidot tartalmaz, bár nem biztos, hogy ez ki is oldódik jobb úgy... és mag nélkül sokkal finomabb is a lekvár.

Közben megérett, ezért beszúrom ide is az újabb bodzás bejegyzést: Bodzalekvár és három hazai bodzafaj felhasználásról felismeréséről - Bodzakérdések II.




Bodzalekvár, többféle - Krinsznél

Megjegyzések

  1. Én is lesem az udvaron a bodzabokor bogyóit, hogy mikor érik már, mert szeretném kipróbálni a lekvárt belőle. Még zöld, de türelmes vagyok:-)

    VálaszTörlés
  2. Én likőrt szeretnék készíteni belőle. Jó, hogy írtál a bodza terméséről, azt hittem, hogy később érik, valamikor ősszel. Így már most figyelni fogom a bokrokat! :)

    VálaszTörlés
  3. A bodzazselé, mert passzírozva inkább azt kap az ember, valami fenséges! Rengeteg bogyót fagyasztottam tavaly, és remélem az idén is sikerül. Akkor jövőre is lesz bodzavirágzásra bogyóm. Ebből a kettőből(bogyó+virág) hihetetlen aromájú zselét lehet készíteni. A likőr jó ötlet, úgyis érik már egy zölddió Hankkától, kipróbálom. Köszönöm a többiek nevében is, hogy segítesz számontartani, mikor kit kell elkészíteni, betakarítani!!!

    VálaszTörlés
  4. Gerdi, Hankka, Gionetta! Izgatottan várom mit készítetek bodzából!

    VálaszTörlés
  5. A gyalogbodza mérgező, viszont felénk sok van. Mi a véleményed arról, hogy (ruhának való) fonalat fessünk vele? Nekem kétségeim vannak (mert mérgező), de érdekelne más vélemény is...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés
    2. Festésre a gyalogbodza leve főzve mag nélkül használható.

      Törlés
    3. Ez érthető, de így éppen a praktikussága vész el. (Főzés, passzírozás a "semmiért".)
      Köszi :)

      Törlés
    4. Nem tudom, hogy mennyire "semmiért" elképesztően erős színe van. Szerintem kevés is elég belőle. Ha a magot nem passzírozod ki, akkor nem akad a fonal szálai közé? Az sem túl előnyös.

      Törlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések