2013. március 24., vasárnap

Vadsnidlinges sóskaszósz

Medvehagymával már próbáltam a sóskát párosítani, nagyon finom, egymás karakteres ízét gyengítik, és ez jó. A vadsnidling vagy kígyóhagyma vagy érdes hagyma (Allium scorodoprasum, A. oleraceum ) fiatal levelei finomak, fokhagymaszerű ízűek. Kevésbé sűrű erdőkben, erdőszéleken, az előző évben elszórt magokból sűrűn kihajtó snidlingszerű, és méretű fiatal levelek szedhetők. Felismeréshez fontos a fokhagyma illat és íz. Levele lapos, de sokszor összetekeredik. Én most a piacon vettem a (kerti) sóskával együtt. Felénk a sajnos egyiket sem találom, sem a hagymát sem a mezei sóskát.


Elkészítése nem ördöngösség: Apróra vágtam egy csokor kígyóhagymát, kevés vajas olajon feltettem illatozásig. A megmosott  (30 dkg) sóskát is kicsit összevágtam, majd ráborítottam az illatozó, piruló vadhagymára. Együtt párolódtak míg a sóska összeesett, majd vízzel felöntve, forrásig melegítettem, közben sóztam, picit borsoztam. Zabkorpás liszttel sűrítettem, majd botmixerrel pépesítettem. (Variációk lehetnek: húslével vagy zöldséglével felöntve főzni és tejszínesen, tejfölösen is lehet habarni.)  Tejföl csak a tetejére került. Apróra vágott, főtt tojással tálalva, jó kis hétköznapi ebéd volt. Cukrot nem tettem bele, nem maradt ki a receptből, én nem szeretem a sóskát sem édesen, de ebbe a vadhagymás variációba nem is jó.

Kígyóhagyma gyűjtés természetvédelmi szempont: Csak a hagymalevelek felső, sötétzöld részét vágjuk le, sokkal kevésbé tőben, mint amit a piacon vásároltnál, az alábbi fotón. Úgy vágva a levelek tovább nőnek, és később akár ismét levághatók, ill virágozni, magot hozni is tud a növény. Védett területen ne szedjük. 



Hasonló:Vadsóska mártás medvehagymával

2 megjegyzés:

  1. A sóskaszószt/mártást nagyon szeretjük, a kígyóhagymát viszont nem ismerem, de nagyon különleges és fincsi lehet együtt! :)

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm Hankka, finom is. A kígyóhagymát sokfelé szedik, gyakori faj, érdemes megismerni!

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...