2012. augusztus 15., szerda

Sulyom mártás kóstoló

Kaptam egy hírt (köszönöm), hogy a hétvégén sulyom mártás kóstoló lesz a Tisza-tónál.  De mi is ez a sulyom.Rapaics Raymund 1934-ben ezt írja:

"Nálunk az Alföldön a sulyom (Trapa natans) termése pótolja a gesztenyét, amelyet sokfelé vízigesztenyének neveznek. Ez az Európában, nyugat-Ázsiában és Afrika északi részén elterjedt vízinövény nagyon korán magára vonta a gyűjtögető ember figyelmét, s már a neolit óta fontos eledele. Magyar neve is arra mutat, hogy a magyarság régóta ismeri és termését sokra tartotta. Közép-európai bronzkori telepeken néhol olyan mennyiségben találták, hogy joggal tekintették ama kor burgonyájának"..." Korunkban (1934) inkább keleten használják, bár még Magyarországon is a Tisza környékén, az alföldi városok piacain rendes árucikk a főtt sulyom, amelyet gyermekkoromban magam is szívesen farigcsáltam és eszegettem Szentesen és Szolnokon."

Olvastam arról is. hogy a debreceni piacon sok kellemetlenséget okozott egykor a sulyom eldobált tüskés terméshéja. Nem kellemes belelépni, vannak akik fürdés közben lépnek rá, az sem kellemes találkozás.

Sulyom termése
(forrás: Tisza-tó weboldal )
A sulyom egykor nemcsak főzve, hanem sütve és kenyérlisztet pótló ínségtáplálékként is fontos volt. A középkorban halastavakba telepítették is. Ma Magyarországon védett faj, ugyanúgy mint az Európai Unióban. A faj a Természetvédelmi Világszövetség (IUCN) vörös listáján is szerepel. Engedéllyel gyűjthető. A Tisza-tóban tudtommal elég szép mennyiségben előfordul, így ott biztosan engedéllyel készül a sulyom mártás. De, hogy pontosan hol, azt nem sikerült megtudnom, ha valaki tudja, írja meg!

Még többet a Tisza-tóról és a sulyomról a Tisza tó weboldalon. Valahol itt lesz a sulyom mártás kóstoló is.

Sulyom levele (forrás:Tisza-tó weboldal)
2012_07_24_06.JPG
Sulyom mező a Tiszán. Fotó és Tisza-tavi kalandozás élménybeszámolója,
itt: http://kitti-szonja.blog.hu/2012/07/27/meg_mindig_tisza-to

9 megjegyzés:

  1. Nahát! A sulyomról eddig még nem is hallottam, pedig már nem vagyok mai csirke!
    De hát a jó pap is holtig tanul!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát talán lesz még ilyen "sosem hallott" vagy rég elfeledett növény a blogon. Eleink, kb. 200-250 fajt ettek egykor. Előbb utóbb mindet "végigkóstoljuk" itt a blogon.

      Törlés
  2. szeretek idejárni Hozzád, annyira izgalmas dolgokat fedezünk itt fel:)))

    ere a sulyomra emlékszem, amikor a Tisza-tónál nyaraltunk, tényleg fájdalmas, de nem tudtam, hogy ehető

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szeretem ha sokan idejárnak... Nekem még nem volt szerencsém kellemetlen találkozással a sulyom terméssel, de el tudom képzelni.

      Törlés
  3. Ha ez rendszeres program, jövőre beiktatom:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tavaly is volt, annak híreit megtaláltam, talán jövőre is lesz. Ha megkóstoltad kérnénk egy tudósítást, milyen is.

      Törlés
  4. Tiszafüreden a Szabics-kikötőben ezen a hétvégén és a következőn kóstolhatjátok, sőt csónakkal bebarangolhatjátok a vadvízet!

    VálaszTörlés
  5. Koszi! Mar regota keresem ezt .... nem illetem csunya szoval... sikerult belelepnem es iszonyatosan faj...nem ertem miert nem jelzik, hogy ilyesmire figyelni kell. Nem is tudtam ilyen noveny letezeserol!

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...