2012. augusztus 30., csütörtök

Nyárvégi, piaci erdőkóstoló - Érik a csipke, és más nyárvégi fajok

Érik a csipke. Nagyon meglepődtem, hogy már szép, puhára érett csipkebogyót árultak a pécsi piacon a napokban. Az rövid esős nap után, ami már meg sem látszik, folytatódik a hónapok óta tartó aszály. Így a húsos bogyókon meglepődtem, bár már hallottam mástól is, hogy szüretelt kicsit a vadrózsa csipketerméséből. Egyébként jóval később lehet szüretelni a csipkét. Most inkább szárításra, teának lehet kezdeni szedését. Nagyobb mennyiségben szedni, lekvárnak biztosan később lesz alkalmunk (csak ki ne száradjon teljesen addigra). Biztosan nem véletlen, hogy ennek az első csipkének igen borsos ára volt a piacon.  

Árultak még mogyorót,  törökmogyorót (ez nem erdei) és zsidócseresznyét. Utóbbi fogyasztását nem javasolom, mert a növény minden része, mint a a burgonyafélék családjába tartozó fajok esetében mérgező. A számomra elérhető források némelyikében az élénk pirosra érett termést, de csak a teljesen érettet ehetőnek, de nem túl jó ízűnek tartják. Az éretlen termést és a növény minden egyéb részét azonban mindenhol erősen mérgezőnek jelzik. Ezért, amíg biztosan nem tudjuk tényleg ehető-e, nem javaslom fogyasztását. A piacon dísznövényként árulták, az egyébként igen dekoratív növényt. 

mogyoró, csipke és a nem ehető, narancssárga zsidócseresznye felül

csipke és zsidócseresznye (utóbbi nem ehető)


törökmogyoró, parkokban ültetik, nem erdei

Többfelé található egykori mandulások maradványként a Mecsekben, 
és Baranyában máshol is elhagyott mandulafa, az is most érik.


Zsidócseresznye, mely nem ehető. Felfújt termésében belül narancssárga bogyó. 
Egyébként lágyszárú, az erdő aljnövényzetében él.

Összehasonlításként a hólyagmogyoró. Fásszárú, alacsony fán terem.

Később folyt. köv. az erdőből
Alábbi nem erdei, de nekem újdonság volt. Három darabból szinte megvan egy zöldbableves.
Méteres zöldbab:

Köszönet Aranyos fodorkának: A hosszú zöldbabról, nála többet is lehet olvasni

10 megjegyzés:

  1. Mindig megállapítom a piaci összefogalalóid után,hogy rossz piacra járok, ott még soha nem láttam csipkebogyót. Vasárnapi erdőtúrán legnagyobb meglepetésemre volt olyan csikebokor, amin érett termés volt, azt gyorsan le is szüreteltem:), már amit elértem. Gondolom mások arra várnak, hogy megcsípje a dér, de úgy már, ahogy Te is írtad, teának alkalmatlan. A kökényen is sok érett bogyó van, de amit megkóstoltam kukacos volt:(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Azt gondolom talán a hosszú, forró száraz nyár eredménye, hogy kényszerből korábban érnek ezek az őszi termések. De nem minden érik jól be víz nélkül. Som pl. nemigen van, és csak remélem, hogy a sok helyen halványpiros szedertől roskadozó bokrok termése még beérik.

      Törlés
  2. Már felénk is érik a csipkebogyó! Csipkeszörpre nincs valami jó recepted?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Akkor jó lesz odafigyelnem nekem is a csipkére. Csipkeszörpöt részben hidegen szoktam, hűtőben tartva, de csak rövid időre eltenni, mert akkor tényleg megmarad a C-vitamin, de az nagyon macerás, leírom majd. Szörpöt is fogok készíteni, télre eltéve, azt kicsit más módszerrel, de abban már nem sok C-vitamin marad, mint ahogy lekvárban sem sajnos, de van benne más hasznos is.

      Törlés
  3. Válaszok
    1. Köszi a kiegészítést, belinkeltem a fotó alá.

      Törlés
  4. Nekem is nő méteres bab a kertben. Idén próbáltam először, de nagyon elégedett vagyok vele: helytakarékos, mert a kerítésre fut (még takar is a kicsit zizi szomszédtól), és könnyű szedni, mert tál helyett marékban is elfér a szednivaló, ráadásul hajolgatni sem kell. A bokorbab nálam mostantól a múlté :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Most nem vásároltam belőle, de ha ennyire finom meg fogom kóstolni.

      Törlés
  5. Nem oly régen és is készítettem méteres babból, a szezámos zöldbabot, valóban finom, nem szálkás:)
    A Csipke bizony felénk is pirosodik, a saját még csak narancssárga.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Legközelebb veszek ilyen hosszú babot, ha nem szálkás,akkor különösen jó lehet!

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...