2012. június 5., kedd

Citrommuskátlis cseresznye befőtt

Nem erdőkóstolás, mert nem vad növény, de különleges fűszernövény és ehető növény. Tavaly sikerült megismerkednem a citrommuskátlival. Egyébként nem vagyunk túl jóban a muskátlikkal, valószínűleg nem véletlenül "vénasszonybűzlentyű" (persze vénasszonyok nincsenek, szerintem) az egyik népi neve e sokak által, nem az illata miatt kedvelt kerti növényünknek. No de a citrommuskátli teljesen más. Finom illata, azt írják, még a szúnyogokat is távol tartja a kertből. Virágai, levelei is ehetők, bár virágozni kevésbé szeret, mint a többi muskátli.

Már egy ideje érik a cseresznyénk. Idén még nem tettem el belőle, de lassan itt az ideje a befőtteknek, mert még finom roppanós, ami a befőtteknél fontos. Tavaly egészben eltett cseresznyék némelyikébe, egy kedves ismerősöm javaslatára pár (2-3) citrommuskátli levelet tettem. Nagyon finom lett. Ajánlom kipróbálásra.  
Más növénnyel is fűszereztem befőtteket, lekvárokat, pl. citromfűvel, mentával, kakukkfűvel, muskotályzsályával, mandulával, bodzavirággal, akácvirággal.

A befőtteket is tartósító nélkül teszem el. Csírátlanított üvegekbe, alaposan megmosott, egészséges gyümölcsöt teszek, és előre felfőzött, ízes lével felöntve, lezárva, kihűlésig száraz dunsztba teszem.


Kevés citrommuskátlis receptet találtam a világhálón, főként kiegészítő fűszerként használják néhányan. Főfűszerként íme egy: Citrom muskátlis jégkása - Culinaria Ungaria

Fontos: Nem mindegyik muskátlifaj virága ehető: A citrom muskátli (Pelargonium odoratissimum) ehető, a nem futó, közönséges muskátli (Pelargonium zonale) virága szintén ehető. A futó muskátli (Pelargonium peltatum) nem ehető, csakúgy, mint a ritkább rózsamuskátli (Pelargonium graveolens) gerániumnak is nevezik, illóolaját kozmetikumokban használják, de szintén nem ehető. A többi fajt, ha még van nálunk, és biztosan van, óvatosságból ne fogyasszuk. 

3 megjegyzés:

  1. Korábban volt ilyen muskátlim. A szúnyogriasztó hatása miatt vettem, de a szúnyogok nem voltak tisztában a hatásával:) Lehet, kevés volt az a két cserép:) A befőtt kicsit citromos vagy fanyar ízű lesz a levéltől? Ma megkóstoltam a sima muskátli virágját, kicsit citromos íze van. Elvben ehető, de megerősítést szeretnék tőled:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én úgy tudom, hogy ehető, de csak a nem futó, közönséges muskátli (Pelargonium zonale) a futó muskátli (Pelargonium peltatum) nem ehető. Ritkább a rózsamuskátli (Pelargonimu graveolens), aminek illóolaját kozmetikumokban használják, az szintén nem ehető.

      Törlés
    2. Arra nem válaszoltam, hogy milyen ízű a befőtt. Van egy leginkább mandulaszerű íze (mert magos cseresznye és magoktól jellegzetes ízt kapott) és egy kicsit citromos. Bár egyik sem pontos meghatározása a ízeknek.

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...