2012. május 21., hétfő

Vadvirágos hideg italok - áztatott gyógynövényes italok

A hétvégén friss szerzeményeimből egy hidegen áztatott italt készítettem. Nemrégen olvastam egy cikket a friss gyógynövények és más növények hidegen áztatásól, az ázalékokról, itt: Herbáció.ezermester.hu - ázaléklevek növényekből. Eddig jobbára csak a csipkebogyót áztattam, de mostanában több növényt is kipróbáltam. Bodzavizet és akácvizet először Biánál ittam, azóta rendszeresen készítek bodzavizet. Finom, illatos, üdítő, csepp citrommal vagy csak magában. Akácos vizet is készítettem, míg volt friss akácvirág (sajnos felénk már nyoma sincs). Kipróbáltam a mentát, citromfüvet, kakukkfüvet, almát és szamócát is, magában és vegyesen, és még próbálgatom. Kétségkívül legkarakteresebb a bodzavirág, ebből elég kevés kell, a többi lágyabb ízű, de mind finom és illatos, ezekből több kell, hogy ízes legyen. Lehet citrommal ízesíteni, esetleg citromkarikákkal együtt beáztatni, sőt, édesíteni is mindegyiket, de frissen, hidegen, magában is nagyon finomak, üdítőek. Teljesen más ízűek, mint a szárítva forrázott teájuk. Ehető, illatos kerti virágokat is kipróbálok majd. 


A víz és a növény aránya és az elkészítés ideje növényenként különböző. Bodzavirágból kevés kell, és egy-két óra alatt is már ízes, a többit érdemes 1 vagy több napig is áztatni, cukor nélkül nem romlik meg, ha gyümölcs van benne, akkor viszont gyorsabban romlik. A leveleket kicsit megdörzsölve, széttépkedve, gyümölcsöket szétnyomkodva gyorsabban és jobban kiáznak az ízek. 
(A fotózás után én is szétnyomkodtam a szamócát.) 

Vadrózsaszirmos, bodzavirágos, kakukkfüves, mentás, szamócás ázalék.
Finom, főképp bodzavirág és szamóca ízű lett, a de többi növény íze is benne volt.
Bia bodzavirág- és akácvirágvize  
Akácvirágital, bodzaital és más akác- és bodzavirág-készítmények gyűjteménye itt, korábban az Erdőkóstolón

6 megjegyzés:

  1. Annyira szép ez a sok szirom:) Sajna a vadrózsa szedésre nem tudtam rávenni magam, mert elég sziszifuszi:)Minden elismerésem!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Krinsz, köszönöm! Az azért könnyebbség a rózsaszirom szedésben, hogy legalább nem kell fára mászni.

      Törlés
  2. Ilyesmiket én is szoktam csinálni! Nekem menta, citromfű, bodza van az udvarban, legtöbbször ezekkel.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Marisz üdvözöllek! Én is nagyon szeretem mindegyiket.

      Törlés
  3. a természet kincsei,,kimeríhetetlen,áldásos ez a sokszínű tanácsadás.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...