2012. március 19., hétfő

A sokoldalú pitypang

Nekem pitypang, hivatalos neve gyermekláncfű vagy pongyola pitypang. Sokan ismerik, sokan száműznék kertjükből,  kevesen ismerik viszont jótékony hatásait, és még kevesebben használják. Gyógynövényként minden részében hasznosítható, ehető vadnövényként is sokoldalú, ráadásul igen egészséges. Levele a vitaminok és ásványi anyagok gazdag forrása: A-vitamin, D-vitamin, C-vitamin, B vitaminok Tartalmaznak ezen kívül vasat, szilíciumot, magnéziumot, cinket és mangánt is.

 A növény fogyasztása és teája kedvezően hat az immunrendszerre, tavaszi salaktalanító és vértisztító kúrákban is fontos. Serkenti a májműködést és epetermelést, keserűanyagai javítják az emésztést. Szinte csodanövény a hosszú tél után. Inulintartalma miatt a hasnyálmirigy működésére is jótékony hatású, cukorbetegnek is ajánlott  fogyasztása, csökkenti a vércukorszintet.

Fontos viszont, hogy az arra érzékenyeknél, fehér tejnedve bőrre kerülve, allergiás reakciót okozhat. Akinél ez előfordul, az ne fogyassza a növényt!

Aggódnunk sem kell a pitypangért, hiszen általánosan elterjedt vetett gyepekben, kerítések mentén, erdőszéleken, legelőkön, trágyázott réteken. Szinte kiirtani sem lehet, annyira elszaporodott a trágyázás következtében sokfelé az utóbbi évtizedekben.

Gyűjtésénél az a fontos, hogy tiszta helyről szedjük. Először virágzás előtti leveleit használjuk fel, de ehető a virágbimbó, a virág és a gyökér is, hogy hogyan, erről majd később virágzáskor, hiszen most még csak tőrózsában álló levelei hajtottak ki.

Virága a martilapuvirággal esetleg összetéveszthető, de annak virágzáskor nincsenek kint a levelei, szárát vöröses pikkelyek borítják, tejnedve nincs. Levelei virágzás előtt több fajjal is összekeverhetők. Fontos bélyege, hogy levelei nem szőrösek.
A Wikipédiáról vettem kölcsön a rajzot, azon a keveseknek, akik nem ismernék.
Leírása: Gyermekláncfű a Wikipedián

Pitypanglevél tőrózsák a tavalyi kórók között

Kis fantáziával, igen sokféle salátát lehet készíteni a pitypanglevelekből is. Langyos (sós) vízbe áztatva keserű ízükből veszítenek a levelek, de érdemes a keserűt ellensúlyozni más vadzöldség-növényekkel: csalánnal, salátaboglárkával, tyúkhúrral vagy kertiekkel: fejessalátával, almával, paradicsommal, uborkával, retekkel, lila vagy zöld hagymával. Lehet keverni, túróval, tejföllel, sajtokkal, sonkával és ecetes vagy joghurtos öntetekkel is.

Francia pitypangsaláta (nem bőjti étel):
A pitypangleveleket pici, meleg, fokhagymás olajon megforgatjuk. Kevés almaecetes vagy vörösborecetes, só, borsos öntettel leöntjük, ropogósra pirított füstölt szalonnával és fokhagymaszeletekkel megszórjuk.
(Én apróravágott medvehagymával is el tudom képzelni a fokhagyma helyett)

Az alábbiakat egy cukorbetegeknek szóló oldalon, itt találtam
A gyermekláncfű friss leveleit célszerű salátákba keverni. A növény vércukorszint-csökkentő hatását a benne levő inzulinszerű anyagnak, a inulinnak köszönheti. Ezenkívül a növény kedvezően hat az immunrendszerre. Kora tavasszal, amikor a pázsitban, a réteken és szántóföldeken megjelenik a gyermekláncfű, gyökerestül szedjük ki ezt a növényt, alaposan mossuk meg és belőle csináljuk az első salátát. Minden nap, reggel és este ilyen gyermekláncfű-salátát kellene fogyasztani. Azután április végén és május elején, amikor a gyermekláncfű már teljesen kivirágzott. itt az ideje, hogy a cukorbeteg megkezdjen egy négyhetes kúrát, amivel csökkenti a vércukrát. Ilyenkor virágostul szedjük a növényt, mossuk meg, csak ezután szedjük le a virágját. Ha 10-15 szárat elrágcsál belőle a beteg, vércukorszintje a normálisra süllyed. A szárakat eleinte bizonyára keserűnek találjak, később azonban ez már nem okoz problémát.
Gyermekláncfű-saláta
Letéptem néhány fejlett, üde növény föld feletti részét, úgy 30-40 dekagrammnyit, alaposan megmostam, megtisztítottam. A virágokat és a bimbókat eltávolítottam, de a virágszárakat meghagytam, majd 1-1,5 órányira beáztattam sós vízbehogy csökkenjen a levelek keserű íze. (Több irodalom egyszerűen tiszta vízbe áztatást javasol. Viszont aki emésztés javítás miatt is fogyasztja, ne áztassa ki a keserűanyagokat). Ezután leöblítettem a sós vizet, felaprítottam a leveleket, egy köteg zöldhagymával, illetve snidlinggel, egy köteg fiatal kaporral, friss tehéntúrót, kanálnyi tejfelt, joghurtot, piros paprikalekvárt és apróra felkockázott felvágottat adtam hozzá. Megborsoztam. Jól összekevertem és lehűtve jó étvággyal elfogyasztottuk. Elképzeltünk adalékváltozatokként keményre főtt tojást, sajtot, virslit, sonkát.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...