2012. március 16., péntek

Medvehagymás kifli, és medvehagymás só

Szünet van a suliban, kis lustálkodás, kirándulás. Csütörtökön kétszer is felmentünk tutajokat úsztatni gyerekeimmel a Békás tóhoz. Míg ők úsztattak, én kevés medvehagymát, majd pedig elég sok szemetet összeszedtem. Valahogy minden évben "visszajön" a szemét.

Egészen közelről láttunk és hallottunk barátcinegét. A széncinkék viszont még mindig nem hallatják igazi, tavaszköszöntő hangjukat, pedig finom meleg volt. Aki nem tudja, mi is ez a hang olvassa el Móra Ferenc Szőlőnyitás idején c. meséjét, pl. itt : Móra Ferenc meséi. Mostanában éppen ezeket olvasom esténként a gyerekeimnek. Korábban hiába próbálkoztam, nem szerették, de most már kisfiam kuncogását hallva azt hiszem, beértek. (Aminek nagyon örülök, mert én nagyon szeretem Mórát, sőt mesékben, elbeszélésekben Ő az első, no meg az "Aranykoporsó"-ban is.)
A medvehagyma szépen megnőtt a környéken, már mindenhol kibújt, még a legszárazabb erdőrészekben is.  A fényképezőgépem - persze mikor máskor - elromlott, lehet, hogy végleg. Pedig a hosszú hétvégén lenne mit fotózni. Így most mindenkinek a fantáziájára bízom, és kipróbálásra ajánlom medvehagymás sonkás-sajtos kiflijeimet. Biztos más is sütött már hasonlót, én így készítettem:

Medvehagymás, sonkás-sajtos kelt kifli

Hozzávalók:

tésztához:
fél kg liszt (1/4 részben lehet teljes kiörlésű)
negyed l tej
2 dkg élesztő
2 evőkanál cukor
fél evőkanál só
kb. fél dl olaj + 1 marék medvehagyma - botmixerrel pépesítettem az olajjal a medvehagymát

töltelékhez:
1/ 3 részben apróravágott füstölt sonka
2/3 részben apróravágott vagy reszelt kemény, olvadó sajt, pl. trappista

Az élesztőt langyos, cukros tejjel felfuttatam, majd az összes hozzávalóval bedagasztottam a tésztát.  Aki kézzel dagaszt, az olajos medvehagymát fokoztosan adagolja, úgy könnyebb a dagasztás. Szép világoszöld színű tésztát kaptam. Kb 1 óra kelesztés után újra árgyúrtam, majd három kis cipóban, hagytam még egy fél órát kelni. A cipókat ezután kinyújtottam és cikkekre vágva, elég rendesen megraktam sonkával és sajttal, majd kis kiflikbe tekertem. Egy picit még kelt a tepsiben, majd megsütöttem. Nem kentem le tojással, de lekenhető, sőt sajttal vagy magokkal is megszórhatjuk sütés előtt.


Maradt még medvehagymám, amit megszárítok (pl. radiátoron lehet, amíg van fűtés). Folyamatosan gyűlik a szárított medvehagymám. Sokáig eláll, és a salátát kivéve, szinte minden elkészíthető belőle, ami a friss medvehagymából.  Eltartható egészben vagy leddarálva, vagy az alábbi módon is:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...